John Forssman heter läraren på Gökstensskolan som introducerat konceptet YET (Yngre Entreprenörer Torshälla) för skolans sjätteklassare. Sedan tidigare finns projektet för elever i nian (UET - Unga Entreprenörer Torshälla). Under en redovisning för drygt fyra år sedan var det en elev i John Forssmans femteklass som undrade om inte de också kunde få prova på. En idé som blev till ett projekt.
– Det är viktigt att barn tidigt får ta egna initiativ, annars kan det bli tufft för dem i framtiden. Eleverna måste lära sig växa kreativt och jag tycker att sjätteklassare är redo för det, de här eleverna är vår framtid, förklarar John Forssman.
Det ämnesövergripande skolprojektet började på Munktell Science park där eleverna får se en digital karta över den plats de befinner sig på. De zoomas ut och upp i rymden, sedan zoomas de in och hamnar på en öde ö, The Island. Där ska de tillsammans bilda ett samhälle och bygga upp en stad. Eleverna blir uppdelade i grupper om tre och blir tilldelade områden i samhället, hämtade från Eskilstuna kommuns hemsida.
– Vi började med att ha en demokratisk omröstning om vad vår ö skulle heta, förklarar John Forssman och fortsätter:
– Det blev majoritet på John City, så det namnet fick det bli, hahaha.
En grupp i klassen fick demokrati.
– Vi skickade ett sms till Jimmy Jansson, kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna. Vi frågade om han ville träffa oss och förklara vad demokrati innebär och varför det är så viktigt. Han var väldigt trevlig och bjöd in oss till sitt rum i Stadshuset, säger Milton Rosengren.
Hur var det att träffa Jimmy Jansson?
– Det var både kul och spännande. Han var väldigt modern i sitt språk så han var lätt att förstå. Det var väldigt intressant att få reda på vad demokrati innebär. Jag kan tänka mig att bli politiker som vuxen, men det är inte mitt första val. Jag vill bli advokat, förklarar Philip Svensson.
Hur presenterar ni era nya kunskaper?
– Vi har tillverkat en monter och visar bilder, byggt ett stadshus i kartong och så håller vi en presentation på scen där vi redovisar allt, svarar Oscar Blüme.
Bredvid eleverna står en stolt lärare.
– Jag brinner verkligen för det här. Att få se hur mycket eleverna utvecklats under projektet är otroligt glädjande, säger John Forssman med ett leende.