Hejsan! Jag har handlat via en webshop, en vara som är kraftigt nedsatt och har haft priset kraftigt nedsatt under hela dagen. När jag har lagt min beställning, fått orderbekräftelse och allt sånt så hävdar företaget att jag inte får köpa varan för det priset på grund av att priset varit fel. Priset är nu ändrat till ett högre. Kan jag kräva att få varan till det priset jag beställt för? Vad gäller om det varit fel på deras hemsida eller blivit en bugg eller så?
Sandra
Svar: Hej Sandra! Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om beställaren insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.
Om du och butiken inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att göra en anmälan.