Lysande utsikter för Bilprovningen i Strängnäs

Bilprovningen i Strängnäs ligger i Sveriges absoluta toppskikt när det gäller andelen nöjda kunder. 96 procent av privatkunderna är nöjda med sitt besök på Storängens industriområde vilket är högre andel än landet i stort.
– Kanonkul. Det känns riktigt bra, säger platschef Per Rydert.

Övrigt2009-09-12 12:07

Den nationella kundnöjdhetsmätningen hos Bilprovningen, som görs varje år, visar att de bilburna kunderna är nöjdare än någonsin. Högst andel nöjda kunder bland stationerna i landet har Arvidsjaur och Kinna med 100 procent men Strängnäs ligger inte långt efter med 96 procent.

Platschef Per Rydert har sin förklaring till resultatet:

– Vi har jobbat mycket med kundvård. Vi vill få bort myndighetsstämpeln och få fram att vi är ett serviceföretag.

– Man ska inte känna obehag av att åka hit.

På Bilprovningen i Strängnäs passerar i snitt 18 000–19 000 personbilar per år i den rutinmässiga kontrollbesiktningen. Totalt antal fordon, tunga lastbilar och husvagnar inräknade, hamnar på 25 000 fordon per år. Nio anställda står för servicen där kunden och hans eller hennes önskemål står i centrum, betonar Rydert,

– Förr i tiden var det mer teknikinriktat på vårt företag men nu månar vi om kunden.

Utbildning av personalen

Inriktningen ”nöjd kund” har pågått i mer uttalad form i ungefär två år där utbildning av personalen varit en viktig bit.

– Vår personal har gått både kundserviceutbildning och mångfaldsutbildning.

Den sistnämnda går ut på att alla människor ska behandlas lika, oavsett ursprung eller funktionshinder. I det förstnämnda finns en del som kallas ”avslut” – momentet då besiktningsmannen lämnar över protokollet till föraren.

– I den stunden måste personalen känna av kundens känslor och möta det.

Rydert berättar att många kunder uttrycker sin uppskattning över personalen i Strängnäs. Positivt är också att en hel del åker från andra kommuner för att besiktiga bilen i Strängnäs.

Ett enkelt tidbokningssystem

Ett önskemål från kunderna som företaget tagit fasta på är ett enkelt tidbokningssystem. Numera sker bokningarna på nätet där varje kund har en egen sida och själva kan boka tider. Ungefär hälften av Strängnäsborna utnyttjar den servicen.

– Vi har också öppet tisdags- och onsdagskvällar och lördagar eftersom kunderna frågat efter det. Tillgängligheten är viktig.

Även om årets siffra visar på en hög andel nöjda kunder, så slår inte personalen på Bilprovningen sig till ro för det.

– Vi strävar ständigt efter att bli bättre.

Utsätts för konkurrens

I strävan finns en medvetenhet i att Bilprovningen utsätts för konkurrens från och med halvårsskiftet 2010 då marknadsmonopolet släpps.

– Vi kommer förmodligen att förlora kunder när vi inte är ensamma på plan längre.

Inför det försöker man vässa sig ännu mer. Per Rydert säger att personalen kan bli bättre på att informera kunderna om brister på bilen. En mer användarvänlig ankomstterminal står också på önskelistan liksom att låta kunden vara med vid besiktningen.

Bland nyheterna finns också att sälja bildiagnoser till bilköpare, erbjuda fler bromskontroller och utföra gasolkontroller ute på campingplatser. Nästa år öppnar också en Drive In i Strängnäs där icke tidsbokade besök tas emot.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om