Magnus Hansson från Västerås drog vid årsskiftet i gång en verksamhet där han åker runt med en kylbil och samlar ihop mat som blivit över hos livsmedelshandlare och sedan säljer det vidare till konsumenter. Det kan till exempel röra sig om livsmedel med korta datum eller en burk som blivit skadad, men vars innehåll ändå är fullt ätligt.
‒Vi tar vara på matsvinn och ser till att maten går ut som matkassar, säger Magnus Hansson.
Konsumenter kan på Yesterdayfoods webbsida teckna ett abonnemang som kostar 499 kronor per år. Abonnenten ska då få minst en matkasse per månad. Abonnenten får själv hämta maten vid kylbilen.
‒Man får ett välkomstmejl och en inloggning till en applikation där man går in och ser på en karta var bilen står. Sedan får man själv se till att komma till den utsatta platsen. I Eskilstuna kommer vi kanske till en början att stå i centrum. Vi kan inte åka ut till varje liten plats, säger Magnus Hansson.
‒Det här är först och främst till för människor som har ett behov av det, men vi har inte satt någon gräns utan vem som helst får vara medlem. Det är ju matsvinnet vi jobbar med och inte enbart den sociala delen.
Vid det första utlämningstillfället får abonnenten en speciell papperskasse som är bra på att hålla kylan. Kassen tar man sedan med sig vid fortsatta utlämningar. Abonnenten får gå in i bilen och plocka ner den mat den behöver i kassen.
Yesterdayfood har för närvarande 428 abonnenter.
‒De flesta är åt Stockholmshållet eftersom vi gjorde pilotprojektet där. Vi har startat upp vid nyår och håller på att bygga upp det. Det ser positivt ut.
Maten kommer från olika grossister och producenter, bland annat Grönsakshallen Sorunda i Hägersten. Grönsakerna rensas i en central i Enköping innan den distribueras vidare till abonnenterna.
‒De yttersta bladen kan vara svarta, men rycker man bort dem är det jättefin sallad. Företagen skulle kunna göra det, men det kostar så mycket för dem att hålla på med det. Då är det bättre att de dumpar av det till någon annan som kan göra det.
Varifrån får verksamheten sina pengar?
‒Just i dag är det jag som har lagt in massor med egna pengar. Jag har jobbat vid sidan av för att få i gång det här, men nu när jag ser att matkassarna börjar sälja är väl tanken att det är matkassarna till viss del som ska finansiera verksamheten.
Magnus Hansson hoppas att fler butiker, restauranger, bensinstationer och caféer ska låta Yesterdayfood ta hand om deras överblivna mat.
‒De betalar i dag ganska stora pengar till olika företag som kommer och hämtar maten och bara gör biogas av den. Kan man förvandla kostnaden till att de ser möjligheten att lägga pengarna på den här bilen och drifta den så har man gjort någonting för samhället.
Magnus Hansson beskriver Yesterdayfood som ett varumärke under den ideella organisationen Charity of Food som sedan 2009 arbetar för att skapa en andrahandsmarknad för livsmedel.
Magnus Hansson är kock och har varit engagerad i frågor kring matåtervinning och stöd till behövande i över tio år. Han har bland annat tagit fram kokboken Gatans mat till förmån för hemlösa. Han vill gärna hjälpa hemlösa och andra som har det lite knapert, till exempel ensamstående föräldrar och studenter.
‒Alla har den här sista veckan på månaden när de vänder på varenda krona. Kan vi på något vis hitta resurser i samhället där vi kan hjälpa människor att klara av den här sista veckan tror jag att vi även kommer att se effekter av det i välfärden som exempelvis rent teoretiskt handlar om mindre ekonomisk stress som i sin tur ger färre följdsjukdomar och därmed spar pengar i antal sjukhusbesök och mindre medicinering.