Bakgrunden till det politiska utspelet som presenterades vid en presstrÀff i stadshuset under fredagen Àr behovet av en revidering av den gÀllande översiktsplanen för Eskilstuna. Det Àr framför allt Eskilstunas kraftiga befolkningstillvÀxt som gör att planen mÄste ses över.
âVi satte oss ner och lyfte fram de positioner vi hade inför arbetet med den nuvarande översiktsplanen nĂ€r vi var i majoritet respektive opposition . Vi fann snabbt att vi var vĂ€ldigt överens, sĂ€ger Jimmy Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande.
De prioriteringar den blocköverskridande majoriteten nu vill fÄ in i översiktsplanen för att utveckla Eskilstuna tar sikte pÄ stora infrastruktursatsningar och markanvÀndning i tÀtorterna sÄvÀl som pÄ landsbygden.
âDe senaste tio Ă„ren har antalet fordonsrörelser ökat med 10 000 per dygn. Det har blivit trĂ„ngt och inget pekar mot att det blir fĂ€rre bilar framöver. VĂ€sterleden mĂ„ste förstĂ€rkas och breddas. Det rĂ€cker inte med finjusteringar, sĂ€ger Jimmy Jansson.
Den riktigt stora vĂ€gsatsningen handlar om att utreda bygget av Ăsterleden, en ny trafikled som tillsammans med VĂ€sterleden och E 20 Ă€r tĂ€nkt att utgöra en helt ny ringled.
âVi mĂ„ste avlasta trafiken i centrum och pĂ„ CarlavĂ€gen dĂ€r vĂ€ldigt mĂ„nga störs av den tunga trafiken. Men avlastningen handlar ocksĂ„ om att öka framkomligheten för blĂ„ljustrafiken, sĂ€ger Jari Puustinen (M).
NÀr det gÀller den framtida jÀrnvÀgstrafiken vill den röd-grön-blÄ majoriteten utreda möjligheterna till en historisk och radikal omflyttning av spÄren för den södergÄende trafiken. PÄ det sÀttet skulle den barriÀr som jÀrnvÀgsövergÄngen vid StÄlforsbron utgör försvinna.
âVi vill testa idĂ©n att ta bort jĂ€rnvĂ€gen, frĂ„n HĂ„llsta eller Skogstorp, och flytta ut den till skogen dĂ€r ett nytt spĂ„r kan byggas i samma strĂ„k som Ăsterleden och sen anslutas till Svealandsbanan, sĂ€ger Jimmy Jansson.
Den mark som dÄ frigörs skulle möjliggöra utvecklingen av nya attraktiva bostadsomrÄden lÀngs med EskilstunaÄn. Samtidigt skulle markförsÀljningar kunna anvÀndas för att delfinansiera jÀrnvÀgsbygget.
Men hur de hĂ€r bĂ€gge jĂ€tteprojekten ska finansieras och nĂ€r de eventuellt skulle kunna realiseras vill inte majoritetsföretrĂ€darna spekulera kring. Inte heller var den exakta dragningen av ett nytt strĂ„k för vĂ€g och jĂ€rnvĂ€g kan lĂ€ggas. Och att staten skulle vara med och betala för en tĂ€nkt Ăsterled ser de inte som realistiskt dĂ„ den Ă€r att betrakta som en lokalgata.
âDet Ă€r en otroligt komplex resa innan det kan bli verklighet men det hĂ€r behövs, annars blir situationen ohĂ„llbar. Vi vill pröva och se om det gĂ„r. Och att ange nĂ„gon tidsplan vore livsfarligt, sĂ€ger Jimmy Jansson.
Andra prioriteringar som presenterades berör utvecklingen pÄ landsbygden dÀr den nuvarande översiktsplanen begrÀnsar exploatering i omrÄden som saknar strÄk för kollektivtrafik.
âVi vill lyfta fram smĂ„orterna och skapa bĂ€ttre förutsĂ€ttningar och möjligheter för att fler ska kunna bygga, sĂ€ger Arne Jonsson (C).
OmrÄdet mellan Eskilstuna och TorshÀlla Àr ett annat exempel pÄ mark som kan komma att tas i ansprÄk för ny bebyggelse, bÄde för handel och bostÀder.
En annan punkt i idé-programmet tar fasta pÄ hur de kvarvarande sÄren inne i stadskÀrnan ska utvecklas.
âEtt exempel Ă€r hĂ„let vid Rademachergatan vid McDonalds och gamla Folket-tomten. DĂ€r vill vi jobba aktivt och skyndsamt. FrĂ„n kommunens sida Ă€r vi redo och vi ser gĂ€rna att det byggs pĂ„ höjden. Nu ligger bollen hos fastighetsĂ€garna, sĂ€ger Jari Puustinen.
En ny reviderad och antagen översiktsplan kommer att vara klar under nÀsta mandatperiod. Huruvida de nuvarande tre partier som styr kommunen i dag kommer att sitta i gemensam majoritet Àven efter valet nÀsta höst ÄterstÄr att se. I den valrörelse som stundar kommer partierna att gÄ fram var och en för sig.
âVi tre partier kraftsamlar tillsammans för Eskilstuna och Eskilstunaborna fĂ„r i valet visa vad de tycker om vĂ„rt samarbete, sĂ€ger Jimmy Jansson.