Marknadsföreningen vill väcka intresse för marknadsföring

På torsdagseftermiddagen ägde Stora Marknadsföringsdagen rum på Hotel Bolinder Munktell i Eskilstuna. Eventet lockade ett 80-tal besökare.

Muktar Youssef, Kaalmo AB. – Jag tycker att det är väldigt viktigt att vara med i Marknadsföreningen i Eskilstuna för att det är en plattform där många företagare träffas och då har man chans att utveckla sina idéer. Jag vill se många såna här träffar i framtiden.

Muktar Youssef, Kaalmo AB. – Jag tycker att det är väldigt viktigt att vara med i Marknadsföreningen i Eskilstuna för att det är en plattform där många företagare träffas och då har man chans att utveckla sina idéer. Jag vill se många såna här träffar i framtiden.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-11-22 16:45

Arrangör var Marknadsföreningen i Eskilstuna; MIE. Deltagarna bjöds på mingellunch och fick lyssna på inspirationsföreläsningar.

– Vi vill inspirera och väcka intresse för marknadsföring. Framför allt tycker vi att det är viktigt att visa att det inte är så komplicerat. Minglet här är lika viktigt som inspirationsföreläsarna, sa Ulrica Sjöberg, ordförande i MIE.

Stora Marknadsföringsdagen hade rubriken "Oväntade marknadsförare". Konferencier var Felix Andersson som till vardags jobbar på Munktell Science Park och sitter med i styrelsen för MIE.

En av inspirationsföreläsarna var Eric Hansen som forskar på Mälardalens högskola med fokus på konsumentpsykologi. Han pratade bland annat om hur man som konsument kan minska sin sårbarhet för manipulation. Han pratade även om hur Black Friday triggar konsumenter att handla.

– När någonting är begränsat brukar vi känna oss lite mer triggade. Det är det Black Friday går ut på, sa han.

En annan föreläsare var Jonas Lindwall, intendent på Livrustkammaren som har gjort succé på sociala medier. Livrustkammaren har nästan 35 000 följare på Facebook.

– Vi har gått från att se sociala medier som ett sätt att driva besök till museet till att vara en arena utanför museet där vi förmedlar kunskaper och upplevelser kring kulturarvet.

Han menar att det är i kommentarsfälten som kunskapsförmedlingen uppstår.

– I sociala medier har du möjlighet att direkt få svar på dina frågor. Vi har som princip att du ska ha svar åtminstone inom någon timme, helst direkt, sa Jonas Lindwall och fortsatte:

– Vi lägger väldigt sällan ut stora föreläsningssjok av text kring viktiga föremål utan gör det på ett mycket lättsammare och snabbare sätt. Då kan du antingen själv ta reda på saker och ting eller så kan du snabbt ställa en råga. Då får vi kontakt.

Livrustkammaren är mest aktiv på Instagram och Facebook. Mätningar visar att engagemanget bland Livrustkammarens följare på Facebook är mycket högt.

– Där ligger vi skyhögt över alla andra museer som vi jämför oss med, sa Johan Lindwall.

Den tredje föreläsaren var polisen Andreas Zehlander som har byggt upp en nätverksprofil på LinkedIn där han marknadsför myndigheten. I dag finns mer än 30 000 personer i Zehlanders nätverk.

– Jag har berättat på sociala medier om hur jag ser på mitt ordinarie yrke utifrån mitt perspektiv, sa han och fortsatte:

– Ett budskap jag vill sända är att ni äger själva makten att berätta er historia! Låt inte andra aktörer berätta vilka ni är, det är det ni själva som ska göra.

Andreas Zehlander uppmanade också ledningarna för olika myndigheter och företag att våga släppa loss kraften i organisationen.

– Jobba med tilliten, utgå från att människor vill väl och vill göra rätt saker i stället för att hålla hårt i kontrollen. Kort och gott handlar det om att kliva utanför boxen vart du än jobbar, inom en statlig förvaltning eller i den privata sektorn. Det är utanför boxen det händer grejer.

Enkätfråga: Varför är du med på Stora Marknadsföringsdagen?

Eric Hansens tips inför Black Friday:

1. Det är lätt att bli exalterad över nedsatta priser. Men ta det lugnt och reflektera över om du skulle köpt produkten även om den inte fanns på rea.

2. Vid mängderbjudanden - tänk på om du verkligen behöver flera varor än en. Det är lätt att känna att man måste utnyttja erbjudandet under den begränsade tiden som det erbjuds.

3. Pratar säljaren om vad saker brukade kosta så ska man vara lite försiktig. Priser ändras över tid. Här är plasma-tv:n ett bra exempel som föll kraftigt i pris under en relativt kort period.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!