Ett vinnande koncept för alla. Det är vad Jill Dunker från Malmköpings IF kallar sin idé. För första gången säljs i år en julkalender där intäkterna från kalendern går till Malmköpings IF. I varje lucka finns ett erbjudande från en butiksägare i Malmköping.
— Malmköpings IF säljer kalendrarna, handlarna får in kunder, det drar folk till köpingen och de som köper kalendern tjänar på det, säger Jill Dunker.
I stort sett har alla köpmän som tillfrågats valt att vara med.
Den som köper kalendern kan få rabatterat pris på mat, kläder, hårvård, heminredning, friskvård, leksaker, antikt, boende, blommor, fika och bilservice.
— Jag tycker att det är viktigt att vi får hit folk som handlar så att lokaler inte blir tomma och köpingen dör. Ju fler lokaler som är fyllda, ju fler kommer hit. Vi måste alla dra vårt strå till stacken för att få hit folk, säger Jill Dunker.
Elisabeth Bouvin som driver Prylsjuan gillar idén.
— Den är jättebra. Vi behöver ha kunder och det är roligt att ge kunden rabatt, säger hon.
För att rabatten ska bli giltig gäller det att kunden tar med sig hela julkalendern till butiken och att det är butikspersonal som river av luckan med erbjudandet. Många erbjudanden gäller en längre tid medan en del erbjudanden gäller just en dag.
— Det är smartast att tjuvkika lite och öppna alla luckorna på en och samma gång, säger Jill Dunker.