Det var fullsatt när Scenkonst Sörmland på onsdagen bjöd in till lunchkonsert i Eskilstuna med trion Filip Jers, munspel, Jesper Norberg, piano och Patrik Grundström, bas.
Albumet "Jazz på svenska" kom 1964, för mer än 50 år sedan, sålde i över 500 000 ex och har fortfarande en stor plats i svenska hjärtan.
– I min generation var vördnaden så stor att Jan Johanssons musik nästan inte gick att ta i, konstaterade Scenkonst Sörmlands musikproducent Pontus Langendorf när han presenterade programmet.
"Men vi är unga och dumma" kontrade Filip Jers, som trots att han inte fyllt 30 turnerat världen över med sitt munspel och var den första munspelselev som någonsin antagits till Kungliga musikhögskolan i Stockholm.
Tillsammans gav trion Jan Johanssons jazziga "Visa från Utanmyra" en anstrykning av blues:
– Det här låter kanske mer som "Tåg till Älvdalen" än "Gånglåt fån Älvdalen", kommenterade Filip Jers när han tuffat klart på munspelet.
Jan Johansson (1931 -1968) utbildade sig till civilingenjör i Göteborg och spelade i många Chalmers-sammanhang. Folkvisejazzen började egentligen som ett beställningsarbete för en turistsatsning. Fyra låtar spelades in 1962 och ytterligare fyra 1963. Året därpå kom "Jazz på svenska" som ett samlingsalbum, berättade Filip Jers.
Nästa lunchkonsert på Scenkonst Sörmland infaller den 26 april. "Med öron känsliga för skönt" blandar text och musik av Allan Edwall, Peps Persson och Barbro Hörberg.