Nu är läsarna redo att betala för webbartiklar

Läsarna har ingenting emot att betala för innehållet på webben. Den slutsatsen drar Eskilstuna-Kurirens redaktionsledning efter tre veckor med låsta premiumiumartiklar på webben.

Övrigt2013-11-05 12:03

— Vår premiumsatsning har överträffat alla förväntningar, säger Eskilstuna-Kurirens redaktionschef Eva Burman.

Förväntningarna var lågt ställda efter branschkollegan Hallandsposten, som var tidigt ute med att införa en betallösning för sina webbläsare. Där tappade man nästan 40 procent av besökarna i ett slag.

Efter 18 dagar hade ekuriren.se visserligen tappat knappt 8 procent av sina besökare. Men samtidigt hade antalet sidvisningar ökat med över 18 procent.

Det innebär att de som besöker sajten läser på fler artiklar, och tappet betraktas som tillfälligt.

Eva Burman:

— Det visar att det vi lägger ut är efterfrågat av läsarna och det är viktigt för att vi ska kunna övertyga annonsörerna att välja oss. Fördelen med att annonsera på en lokal nyhetswebb är ju att det är lokala ögon som läser artiklarna, och annonserna.

Ungefär en fjärdedel av Eskilstuna-Kurirens prenumeranter har i dag aktiverat sina webbkonton, trots att de har papperstidningen i brevlådan. Drygt 1 500 aktiverade sitt konto i lördags, som annars skulle ha varit en tidningsfri dag på grund av allhelgonahelgen.

Samtliga tidningar i EK-koncernen, som också inkluderar Katrineholms-Kuriren, Strengnes Tidning och Södermanlands Nyheter, har ökat antalet sidvisningar per enskilt besök efter att premiummodellen infördes på nätet på samma sätt.

Besöksfrekvensen på koncernens olika sajter har under den första månaden fallit mellan som lägst 7,8 procent på ekuriren.se, och som högst 18,4 procent på kkuriren.se.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om