Med bandklippning och alkoholfritt bubbel firades öppnandet av Systembolagets nya lokaler, ett kort stenkast från de gamla lokalerna en bit bort på Kungsgatan. Förra sommaren började planeringen av flytten och de senaste två veckorna har arbetet med att fylla hyllorna pågått febrilt.
– Det känns jättehärligt i dag! Vi har lagt ner mycket tid och energi och nu kan vi bara njuta, säger butikschefen Christoffer Tardell.
Behovet av nya lokaler var stor då de gamla började bli slitna och inte helt idealiska vad gäller arbetsmiljön.
– I de gamla lokalerna hade vi två hissar och det var jobbigt för personalen att hantera varorna. Nu har vi en hiss och allt är anpassat efter oss.
Nya skyltar, färger och hyllsystem ska göra det lättare för kunden att hitta, i övrigt är allting som vanligt i butiken. Systembolaget har som uppdrag från staten att sälja med ansvar och helt utan vinstintresse. Det präglar butikens utseende.
– Vi är märkesneutrala vilket innebär att vi inte premierar någon vara. Alla får så mycket plats som de förtjänar. Hade vi velat göra vinst hade butiken sett helt annorlunda ut.
Trenden för Systembolaget på riksnivå är att försäljningen dalar, helt i uppdragets linje. Christoffer Tardell har tydligt märkt en skillnad i hur kunderna köper alkohol.
– De handlar mer vad de tycker om i stället för att bara bli fulla. Det hänger bland annat ihop med att matintresset har ökat kraftigt och att många vill köpa något som passar till maten och förhöjer upplevelsen.
Debatten om att släppa gårdsförsäljning av alkohol fri har pågått länge på politisk nivå och på senare tid har debatten intensifierats. Christoffer Tardell är kritisk till förespråkarna för gårdsförsäljning.
– Problemet är att politikerna inte tycks förstå innebörden av vad ett ja till gårdsförsäljning skulle innebära. Det går inte att ha samma kontroll över försäljningen som vi har och på sikt skulle det expandera eftersom de (gårdsförsäljarna) vill tjäna pengar.