Ogiltig Tele2-faktura hamnade hos inkasso
Jorge Guerra fakturerades av Tele2 för en tjänst han aldrig beställt. Nu har ärendet gått vidare till inkasso och Jorge hotas av kronofogden.- En betalningsanmärkning skulle förstöra mina chanser att få lån.(Uppdaterad 12.23)
Det hela började när Jorge i maj skulle flytta till en grannlägenhet på Sommarrogatan i Eskilstuna. Efter samtal med telefonoperatören fick han veta att det skulle kosta honom 550 kronor att ta med sig abonnemanget till den nya lägenheten.
För mycket tyckte Jorge, som valde att avsluta avtalet med Tele2.
- Det var inga problem, sade de. Jag skulle bara betala mina samtalskostnader.
Några dagar senare damp slutfakturan ner hos Jorge. Då kunde han konstatera att Tele2, trots uppgörelsen, fakturerat honom för både flytt av abonnemang och samtalskostnader.
- Min fru ringde till kundtjänst. De bad om ursäkt och bad henne riva fakturan.
Några turer och månader senare visade det sig att att flyttfakturan i själva verket gått vidare till inkasso.
- Jag fick en inkassofaktura på drygt 700 kronor. Det här gäller en tjänst vi aldrig har beställt och som vi aldrig har fått, säger Jorge upprört.
Han har återigen kontaktat Tele2 och inkassoföretaget som nu driver ärendet.
- Det tråkigaste är att jag och min fru funderar på att köpa hus, och om jag får en betalningsanmärkning har jag den kvar i tre år.
Läs hela artikeln i måndagens papperstidning
Cecilia Hedlund
016-156260
cissi.hedlund@ekuriren.se
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!