– Ingen orkester är så lyhörd som han. Till Mats glimrande gitarrspel kan jag finslipa helt andra färger än till stor operaensemble, säger Kerstin Avemo.
Oftast återfinns hon på scenen i något av Europas operahus tillsammans med en stor orkesterensemble. Att sjunga till en ensam gitarr är något helt annat:
– Sång och gitarr tillsammans är ju egentligen gammalt som gatan, det är så vi sjungit visor i alla tider. Det lilla, intima formatet är otroligt stimulerande för mig som sångerska. Och tilltalet till publiken blir mycket mer personligt. På operascenen, tillsammans med en orkester, måste jag först och främst se till att jag hörs. Nästa steg är uttrycket.
Gamla operafavoriten "Till havs" är en av sångerna hon kommer att sjunga på Ekensholm på tisdag.
– Den görs ju oftast väldigt macho. Starkt och manligt och med vinden i håret. Min version handlar mera om havet som ligger stilla och blankt.
Andra programinslag blir musik av Kurt Weill, Schubert, Verdi och Mozart. Tidigare i år har Kerstin Avemo sjungit på Köpenhamnsoperan.
– Jättespännande, jag har haft den högsta roll som någonsin skrivits för en opera i "The Exterminating Angel" av Thomas Adès. Den ligger högt som tusan, fyra toner över "Nattens drottning" - och den ligger v ä l d i g t högt.
Framöver väntar engagemang på både Stockholms- och Göteborgsoperan.
– "Tristessa" en nyskriven opera av Jonas S Bohlin har premiär i Stockholm i oktober och därefter ska jag till Göteborg och sjunga två operor på en och samma kväll. Dels ensamoperan "Vox humana", dels "Nyckeln till drömmarna".
Men dessförinnan finns alltså chans att lyssna till Kerstin Avemo i Malmköping på tisdag kväll.