Hyresavtalet med Eskilstuna Logistik AB undertecknades i maj i fjol och den 21 augusti var det tänkt att pilotutbildningen skulle börja. Utbildningslokaler på totalt cirka 70 kvadratmeter har iordningsställts av kommunen och två platser för skolflygplan i en av hangarerna är tingade.
Utbildningen som kostar 870 000 kronor och löper över 22-24 månader skulle, enligt vad Greybird Swedens vd Peder Strauss sa i fjol, på sikt ha 50-70 elever per omgång. Verksamheten skulle sysselsätta minst 25 personer och Peder Strauss avslöjade även att det fanns planer på att bedriva affärsflyg från Kjula om några år.
Några elever eller lärare syns dock inte till på Eskilstuna flygplats. De nymålade lokalerna står tomma och utrymmet i hangaren har överlåtits till andra hyresgäster.
David Hofmann är vd på Eskilstuna Logistik AB. Han har fått berättat för sig att antalet sökande inte varit tillräckligt.
– De har visst inte riktigt fått till det, säger han.
Enligt protokollet från Kommunföretag AB:s senaste styrelsesammanträde ska Greybirds verksamhet dock vara i gång i september.
Stämmer det verkligen?
– Jag vet inte. Det har varit deras tanke men datumet har flyttats fram hela tiden. Ett tag var det augusti, sen september.
Vilka konsekvenser får det för logistikparken och flygplatsen om Greybird inte kommer till Eskilstuna?
– Det är inga större problem men visst vore det tråkigt. Vi har färdigställt utbildningslokaler men förstår att de inte att kan starta utan elever.
Enligt David Hofmann understiger kommunens kostnader för att ordna till lokalerna 100 000 kronor.
Parallellt med satsningen i Eskilstuna skulle Greybird, även ha utbildning vid Trollhättan/Vänersborgs flygplats. Där kom verksamheten i gång redan hösten 2017, med åtta elever. Sedan tidigare bedriver Greybird dessutom pilotutbildning i danska Århus.
Vad som ligger bakom den uteblivna utbildningen i Kjula är oklart. Greybirds vd Peter Strauss meddelar att han inväntar information och avser att kommentera saken på måndag.