Publik bestämmer konst?

Under helgen den 20 och 21 oktober är i alla fall Konstmuseet i Eskilstuna värd för vad som kallas Crowdfunding in Residence, där tio utvalda projekt får hjälp att skapa sin egen kampanj på sajten crowdculture.se.

Övrigt2012-10-12 15:53

Kampanjerna presenteras på en avslutande mingelkväll med publik, där deltagarna beroende på hur väl de presenterar sig, kan få startkapital av publiken.

I Sverige har vi haft en tradition av statligt stödd kultur, även om den urholkats på senare år. Så kallad crowdfunding sker online, det är långt från Frälsningsarméns gryta. Det hela bygger på att många är med och på att idéerna tilltalar publiken. Det kan vara ett sätt att nå ut på nya sätt till ny publik och att samtidigt bredda finansieringen av konstnärlig verksamhet.

- Jag tycker det är kul att testa, säger konstmuseichefen Kenneth Åström. Det måste inte heller vara ett finansiellt stöd, det kan också vara ett tanke- och idéstöd för olika projekt. Vi vill vara med och pröva.

Ser du några risker?

- Jag vet inte. Vi får se. Vi får se vart det bär.

Landstinget Sörmland och Tillväxtbanken har en gemensam fond på crowdculture.se som deltagarna i kursen kan söka pengar från.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om