Appen smögs ut redan under sommaren för att testas ordentligt innan den lanseras officiellt vilket sker under tisdagen. Tanken är att appen ska komplettera den funktion som kommunens kontaktcenter Eskilstuna direkt redan har.
‒Med appen kan man kontakta Eskilstuna direkt genom att skriva på sociala medier, ringa eller chatta. Användaren kan även lämna synpunkter, göra felanmälningar, ta del av nyheter, evenemangsguide, lediga jobb och mycket mer, säger Martina Manneh.
Fördelen med appen ligger framför allt i att allt material och alla funktioner ligger samlade menar hon.
‒Man kan skapa en egen vy utifrån de funktioner man använder mest. Man kan alltså anpassa innehållet efter sina behov genom att välja favoriter och dölja annat. Sedan kommer appen att fyllas på med mer material allt eftersom.
En speciell tjänst i den nya appen är möjligheten att få så kallade pushnotiser direkt i mobilen eller surfplattan. Det kan till exempel handla om information om allvarliga olyckshändelser, viktig trafikinformation eller till exempel ett nyligen infört eldningsförbud.
‒Däremot kommer inte pushnotiserna att ha någon allmän nyhetsfunktion, säger Martina Manneh.
För att ta emot pushnotiser behöver användaren acceptera att appen får skicka dessa. Det görs i samband med att appen öppnas första gången.
Appen har tagits fram av företaget Evado, som specialiserat sig på mobila lösningar för kommuner. Eskilstuna kommun kommer enligt det avtal som slutits att betala 75000 kronor om året i licenskostnad.