Forskar Grand Prix är Sveriges största tävling i presentationsteknik för forskare. Forskarna tävlar om att göra den mest spännande och fängslande presentationen av sin forskning på bara fyra minuter.
– Det är svårt att inte gå över fyra minuter, men nu får jag väl lägga ner lite tid på att öva in det för man blir kapad direkt när det har gått fyra minuter, säger Rachael Berglund.
Hon är en av sju finalister i tävlingen. Hon vann deltävlingen på Mälardalens högskola, MDH, i september.
– Det var en kul grej. Någon frågade ifall jag ville vara med. Då hade jag bestämt mig för att jag skulle säga ja till allting oavsett hur läskigt det var.
Efter segern i deltävlingen ska hon nu till Stockholm för att tävla i riksfinalen på Nalen den 27 november.
– Det kommer att vara jättemånga personer där, bland annat min handledare och flera som jag känner. Jag försöker att inte vara nervös. Hoppas att adrenalinet gör sitt på själva dagen.
Rachael är ödmjuk inför konkurrensen i form av sex andra forskare från Göteborgs universitet, Chalmers tekniska högskola, Blekinge tekniska högskola, KTH, Lunds universitet och Högskolan i Skövde.
– De är säkert superduktiga. Jag vill bara inte komma sist, säger hon.
De andra finalisternas presentationer handlar bland annat om enzymer, språkinlärning och digitalisering av vården. Rachaels presentation handlar om hur företag kan förbättra den psykosociala arbetsmiljön för sin personal.
– Jag valde att forska om detta eftersom det är så många som mår dåligt på sina arbetsplatser och det är så onödigt och det är så lätt att fixa. Jag vill göra skillnad och hjälpa företag att på ett enkelt sätt skapa en god arbetsmiljö, säger hon.
Rachael är industridoktorand i kvalitetsutveckling och praktikbaserad innovation. Hennes forskning är ett treårigt projekt som finansieras av AFA Försäkring.
I samband med tävlingen har hon fått coachning vid två tillfällen. Första gången var inför deltävlingen på MDH.
– Då fick jag göra presentationen och de tipsade om hur jag ska andas, när jag ska ta en paus och vad jag ska trycka på. Sedan var jag med i deltävlingen och det gick bra.
Rachael har även fått coachning inför riksfinalen i Stockholm.
– Coachen har tittat på filmen från första tävlingen och lämnat feedback på saker jag kan ändra på. Jag ska till exempel röra mig lite annorlunda så att mina rörelser inte tar för mycket fokus från det jag säger.
Rachael använder sig av ett blädderblock vid presentationen.
– Jag skulle inte ha med så mycket text. Först gjorde jag en film, men den blev kass. Sedan hade jag så kort tid på mig innan jag skulle träffa den första coachen så det fick bli ett blädderblock. Sedan gillade de det!