Replik: Nordea beklagar den lÄnga vÀntan pÄ pengarna

Hos Nordea kunde man lÀmna in sina smÄmynt utan kostnad, vilket orsakade lÄnga köer. Att sÄ mÄnga ville vÀxla in sina snart ogiltiga mynt ledde till extra lÄng tid innan de hamnade pÄ kundernas konto. Foto: Gustav Sjöholm.

Hos Nordea kunde man lÀmna in sina smÄmynt utan kostnad, vilket orsakade lÄnga köer. Att sÄ mÄnga ville vÀxla in sina snart ogiltiga mynt ledde till extra lÄng tid innan de hamnade pÄ kundernas konto. Foto: Gustav Sjöholm.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-07-13 05:00

Svar till insĂ€ndaren ”SkĂ€ms Nordea”, publicerad den 5 juli. Under vĂ„ren 2017 hade endast 16 procent av den totala mĂ€ngd mynt lĂ€mnats in till banksystemet. Nordea beslutade dĂ„ att hjĂ€lpa vĂ„ra kunder genom att öppna upp drygt femtio kontor extra runt om i landet för att ta emot mynt. Ett av dessa kontor var Eskilstunakontoret. Vi tog fram en enkel lösning, myntpĂ„sen, för att det skulle bli enklare för vĂ„ra kunder att lĂ€mna in större mĂ€ngder.

För att sedan kunna hantera myntmÀngderna rent praktiskt anlitade vi Loomis för upprÀkning. Hittills har 23 000 pÄsar med mynt hÀmtats av Loomis och fler vÀntar att bli hÀmtade frÄn vÄra kontor. Fler kunder Àn vad vi kunde ana anvÀnde sig av möjligheten. DÀrför har upprÀkningen dragit ut pÄ tiden. Detta beklagar vi verkligen.

MÄnga kunder uppskattar att vi som en av fÄ aktörer inte tar betalt för att lösa in mynten. Vi ser fram emot att kunna hjÀlpa vÄra Nordeakunder att lösa in dessa mynt fram till den 31 aug i Är.

Stefan Slagbrand

kontorschef, Nordea Bank AB

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om