Replik: Nordea beklagar den långa väntan på pengarna

Hos Nordea kunde man lämna in sina småmynt utan kostnad, vilket orsakade långa köer. Att så många ville växla in sina snart ogiltiga mynt ledde till extra lång tid innan de hamnade på kundernas konto. Foto: Gustav Sjöholm.

Hos Nordea kunde man lämna in sina småmynt utan kostnad, vilket orsakade långa köer. Att så många ville växla in sina snart ogiltiga mynt ledde till extra lång tid innan de hamnade på kundernas konto. Foto: Gustav Sjöholm.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-07-13 05:00

Svar till insändaren ”Skäms Nordea”, publicerad den 5 juli. Under våren 2017 hade endast 16 procent av den totala mängd mynt lämnats in till banksystemet. Nordea beslutade då att hjälpa våra kunder genom att öppna upp drygt femtio kontor extra runt om i landet för att ta emot mynt. Ett av dessa kontor var Eskilstunakontoret. Vi tog fram en enkel lösning, myntpåsen, för att det skulle bli enklare för våra kunder att lämna in större mängder.

För att sedan kunna hantera myntmängderna rent praktiskt anlitade vi Loomis för uppräkning. Hittills har 23 000 påsar med mynt hämtats av Loomis och fler väntar att bli hämtade från våra kontor. Fler kunder än vad vi kunde ana använde sig av möjligheten. Därför har uppräkningen dragit ut på tiden. Detta beklagar vi verkligen.

Många kunder uppskattar att vi som en av få aktörer inte tar betalt för att lösa in mynten. Vi ser fram emot att kunna hjälpa våra Nordeakunder att lösa in dessa mynt fram till den 31 aug i år.

Stefan Slagbrand

kontorschef, Nordea Bank AB

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!