Problemet med lärarnas administrativa arbetsbörda var på tapeten under tisdagens kommunstyrelsesammanträde i Eskilstuna. Majoritet och opposition är oeniga om hur problemet kan lösas. Utbildningsminister Jan Björklund menar att såväl riksdag som kommuner måste dra åt samma håll.
— Ja, lärarna har fått allt mer administrativa uppgifter, säger han. Men det är inte ett enda beslut som är orsaken, utan en rad beslut under den senaste 25-årsperioden. Alltså även före min tid.
— Men jag är också självkritisk. Därför har vi beslutat att ta bort en del krav och har förslag på ytterligare förändringar.
Från nästa läsår slipper lärarna det omfattande arbetet med att alla elever ska ha individuella utvecklingsplaner. Nu slopas dessa för elever som får betyg, alltså årskurs sex och uppåt. För övriga elever räcker det med en plan per läsår i stället för en per termin som nu.
Det finns också ett förslag om att förenkla byråkratin kring elever med behov av särskilt stöd.
Jan Björklund pekar också på vikten av att riksdag och kommun drar åt samma håll.
— Mycket administrativa uppgifter läggs på lärarna från kommunerna, genom krav på inrapportering till exempel.
Han framhåller också att kommunaliseringen av skolan inte har fungerat, och att de ekonomiska skillnaderna är stora.
— Många kommuner har för låga ambitioner, säger Jan Björklund. Jag anser att skolan bör återförstatligas. Men det kan ta tid.