Det var i december 2015 som Tuure Parkkinen bestÀmde sig för att lansera sin idé att skapa en kontakt mellan restauranger och en ny kundgrupp. I januari 2016 var han klar att starta Resq Club hemma i Finland.
Tanken Àr att restaurangerna eller kaféerna sÀljer de mÄltider som Àr lagade men som förblir osÄlda exempelvis efter en lunch. Kunderna som gÄr med i klubben fÄr chans att köpa en god mÄltid för mellan 40 till 70 procent lÀgre pris i en app eller pÄ en webbplats.
Han eller hon betalar mÄltiden, fÄr ett kvitto och söker upp restaurangen och hÀmtar ut sin mat.
âDet Ă€r verkligen en möjlighet som alla tjĂ€nar pĂ„, sĂ€ger Mikael Melin, som Ă€r ansvarig för Resq Clubs lansering i Sverige.
I Eskilstuna startade man med en överenskommelse med Jernberghska gÄrden, Restaurang Paradise och Restaurang Kalas.
För just Kalas Àgare, Tom Nyström, var det sjÀlvklart att gÄ med:
âVi sĂ€ljer mycket hĂ€mtmat sĂ„ alla förutsĂ€ttningar finns dĂ€r, sĂ€ger han. Men Ă€n sĂ„ lĂ€nge Ă€r det sĂ„ fĂ€rskt för oss att vi inte hunnit pröva pĂ„ om allt funkar riktigt Ă€n.
Samma sak gÀller Jernberghska Krog i Eskilstuna, och hÀr var det heller ingen som tvekade lÀnge nÀr tillfÀllet dök upp:
âDet Ă€r en kocks vĂ€rsta mardröm att tvingas slĂ€nga mat, sĂ€ger kocken Daniel Pettersson pĂ„ Jernberghska.
âVi ska försöka komma i gĂ„ng nu efter pĂ„sken och vi tror att det tilltalar studenterna.
I dag har tio restauranger tillkommit i Eskilstuna och ett realistiskt mÄl, enligt Resq Clubs egna berÀkningar Àr att man bör kunna fÄ till ett avtal med mellan 30 och 35 restauranger.
Ingen risk att restaurangerna förlorar i lÀngden pÄ en sÄdan deal, att alla deras kunder avvaktar att rÀtterna bjuds ut till kraftigt rabatterat pris lite senare?
âDet Ă€r en vanlig frĂ„ga frĂ„n restaurangerna sjĂ€lva till att börja med, svarar Mikael Melin. Men vi har undersökningar som pekar pĂ„ att restaurangerna inte förlorar nĂ„gra gamla kunder utan vinner en helt ny kundgrupp.
âDessutom Ă€r det inget krav att restaurangerna mĂ„ste lĂ€gga ut nĂ„gra rĂ€tter alls pĂ„ vĂ„r app. Det gör man nĂ€r man sjĂ€lv vill.
AffÀrsidén för Resq Club Àr att man tar ut en procentandel av de pengar som restaurangerna fÄr in. Vilken procentsats pÄ beloppet tillhör inte de offentliga siffrorna.
âDet kan skilja sig nĂ„got frĂ„n restaurang till restaurang, sĂ€ger Mikael Melin. Vi har lite olika bonussystem, men det viktiga Ă€r att restaurangerna ansluter sig - den delen Ă€r gratis.
Vilka Àr dÄ kunderna som redan laddat ned appen eller androiden eller gÄtt med i klubben pÄ webben?
âDet Ă€r en vĂ€ldig blandning, svarar Mikael Melin. De allra flesta Ă€r unga vuxna, men de Ă€r lite Ă€ldre Ă€n de vanliga studenterna.
Kvinnor och mÀn mellan 25 och 35, dÀr 80 procent har jobb, 10 procent har annan sysselsÀttning som exempelvis studier och dÀr 10 procent Àr arbetslösa.
I Sverige Ă€r nu mĂ„let för Resq Club att ha 100î000 anvĂ€ndare innan Ă„ret Ă€r slut och att klubben fortsĂ€tter att sprida sig som ringar pĂ„ vattnet. Förutom i Finland och Sverige Ă„terfinns man i dag Ă€ven i Tyskland, Kanada, Malaysia, Holland och Estland.
âVi vill finnas i hela Europa inom loppet av Ă„tta Ă„r.