Med start i september 2019 ska regionens nya Mälartåg börja trafikera Svealandsbanan. Till att börja med körs en tur varje vardagsmorgon från Eskilstuna till Stockholm och eftersom tåget inte stannar på mellanliggande stationer krymper restiden från cirka 60 till drygt 45 minuter.
Snabbtågsavgången är en nygammal möjlighet som efter en längre tids uppehåll återinsätts och den har varit efterfrågad bland Eskilstunas arbetspendlare.
– För resenärer som pendlar från Strängnäs ska det inte bli någon försämring, snarare tvärt om. Framöver kommer vi ha fler avgångar från Resecentrum och tåg till Stockholm med trettio minuters intervall. Möjligtvis kan det påverka mentalt när man står där på perrongen och ser ett tåg susa förbi utan att stanna, säger Monica Lindell Rylén.
En Strängnäspendlare, som tidningen pratat med, är inte lika entusiastisk till den kommande direktavgången från Eskilstuna.
– Tyvärr kan det komma att försena övriga avgångar. När direkttåget rullade senast var det prioriterat och det innebar att om det var försenat trängde de undan andra tåg. Tyvärr så har små kommuner inget att säga till om när det gäller tågtrafiken, säger tågpendlaren.
Monica Lindell Rylén ser ingen motsättning i att Eskilstuna får en snabbfil till huvudstaden och tror att det bland annat kommer att ge Strängnäsresenärerna bekvämare tågresor.
– Det är aldrig kul att kliva på tåg och bli utan sittplats. Direkttåget kommer säkert bli väldig attraktivt och då blir det sannolikt fler lediga platser på tågen som stannar i Strängnäs.
Har Strängnäs kommun arbetat aktivt med att få en direktavgång till Stockholm?
– Nej, det har inte varit aktuellt att ta en sådan extrakostnad som det medför. Jag tror också att Eskilstuna är i större behov av en direktavgång än vad vi är. De har en högre arbetslöshet och då är det viktigt att öka kontaktytorna genom att stimulera kommunikationerna, säger Monica Lindell Rylén.