‒Det är trevligt att uppmärksammas för det vi gör. Det kom som en glad överraskning, säger Jocke Granath, vd på Svenska Gummihuset AB.
Det så kallade Digitaliseringsindex har skapats av det svenska techbolaget Cloudrepublic som bland annat sysslar med marknadsföring på internet. Indexet tas fram genom en automatisk insamling av stora datamängder, så kallad big data, som bearbetas med företagets algoritmer. Cloudrepublic gav i mars ut sin första nationella rapport som mäter digitaliseringsgraden hos svenska företag, kommuner och län.
‒De som är bäst på digitalisering är aktiva i sociala medier och interagerar i stor utsträckning med sina följare. De jobbar en hel del med sökmotoroptimering och sökordsmarknadsföring samtidigt som de är kreativa på att generera organisk trafik, säger Ari Liukko, vd på Cloudrepublic.
För första gången har Cloudrepublic nu även gett ut en lokal delrapport som kallas Digitaliseringsindex Eskilstuna. Att det är just Eskilstuna som analyseras i den första lokala rapporten är ingen slump.
‒Anledningen till att vi valde att lansera DigitaliseringsIndex Eskilstuna som första lokala rapport är att vi är tre gamla gymnasiekompisar från Rinmanskolan som efter över trettio år förenats på Cloudrepublic, säger Ari Liukko.
Förutom Ari Liukko själv rör det sig om Peter Peldan som är F&U-chef och Lars Bergkvist som är styrelseordförande på Cloudrepublic.
Enligt den lokala rapporten är Svenska Gummihuset AB bäst på digitalisering i Eskilstuna, följt av Sundbyholms Slott AB och Stiga Sports AB.
Svenska Gummihuset är enligt rapporten bäst på att generera organisk trafik i form av besökare som söker sig till bolagets sajt via exempelvis Google. Gummihusets sajt lyckas locka besökare genom att ha relevant innehåll och vara populär bland dem som är intresserade av ämnet.
‒Företaget har bra nyckelord, säger Ari Liukko.
Svenska Gummihuset AB är sedan mitten av 90-talet marknadsledande återförsäljare inom däck och fälgar på internet. Företaget har kontor och lager på Fabriksgatan 6 i Eskilstuna. Företaget har mellan 60 000 och 80 000 artiklar i lager. Svenska GummiHuset AB har 15 anställda och omsätter cirka 90 miljoner kronor.
Vd Jocke Granath menar att digitalisering är viktigt för företaget.
‒Det är förstås väldigt viktigt, och sannolikt ännu viktigare för oss som verkar inom e-handeln. Att synas för konsumenterna, samt ge dem en trevlig köpupplevelse är något som är mer utslagsgivande än många tror.
Sundbyholm Slott, som ligger tvåa i Digitaliseringsindex Eskilstuna, är också ganska bra på organisk trafik och har ganska bra nyckelord. Sajten är dock lite omodern.
Trean på listan, Stiga Sports AB, tappar på den organiska trafiken, men är klart bäst på att engagera följare via sociala medier, framförallt Facebook, Instagram och Youtube.
‒Samtliga av toppbolagen kan förbättra sin kommunikation genom att öka inslaget av interaktivitet i sina kanaler och modernisera användarupplevelsen med nya tekniker, säger Ari Liukko.
Cloudrepublic är intresserat av att etablera sig i Eskilstuna, antingen genom att köpa en befintlig verksamhet eller genom att anställda egen personal på orten. Cloudrepublic har redan varit i kontakt med flera företag i Eskilstuna för att diskutera ett eventuellt förvärv.
‒Det är spännande att komma i kontakt med fler bolag i Eskilstuna och hjälpa sin gamla hemkommun att bli lite mer konkurrenskraftig, säger Ari Liukko.