Tidiga insatser och goda relationer avgörande för elever med hög frÄnvaro

Tidiga insatser och goda relationer mellan elev och lÀrare. Det Àr nycklar för att hÄlla kvar elever i skolan.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2019-03-19 07:20

Skolinspektionen slÄr fast att omfattande frÄnvaro bland elever Àr ett mycket komplext problem som tar tid och krÀver individuella lösningar. Men det finns faktorer som forskningen funnit fungerar för att fÄ eleven att komma tillbaka till skolan: tidig upptÀckt, kartlÀggning och utredning av bakomliggande orsaker, och samverkan mellan skola, förÀldrar och andra insatser som elevhÀlsa, socialtjÀnst och ungdomspsykiatri.

En sak till som Àr vÀldigt avgörande, Àr enligt Ulrika Lundqvist, enhetschef pÄ Skolverket, goda relationer mellan elever och lÀrare.

Skolverket konstaterade redan 2010 genom en undersökning med elevberÀttelser att bemötande frÄn lÀrare och annan skolpersonal Àr den enskilt viktigaste faktorn för att undvika frÄnvaro och för att fÄ tillbaka elever frÄn frÄnvaro.

– Att eleven har en relation till nĂ„gon pĂ„ skolan, att de kĂ€nner att det finns nĂ„gon hĂ€r som uppmĂ€rksammar mig, det Ă€r en viktig nyckel och hĂ€r har skolan ett stort ansvar, sĂ€ger Ulrika Lundqvist.

Skolverket har försökt stÀlla sig frÄgan om frÄnvaro bland skolelever Àr ett vÀxande problem.

– Vi kan inte se om det Ă€r sĂ„. Men det vi kan se i dag Ă€r att en orsak till frĂ„nvaro Ă€r otrygghet. Det kan bottna i olika saker, brister i studiero i klassrummet, att en elev kĂ€nner sig otrygg pĂ„ rasterna, eller att skolan inte tillgodoser de behov som elever med svĂ„righeter har. ElevhĂ€lsan Ă€r ofta ocksĂ„ en underutnyttjad resurs, sĂ€ger Ulrika Lundqvist.

Hon förklarar att begreppet hemmasittare, alltsÄ elever som under lÄnga perioder inte gÄr till skolan Àr nÄgot problematiskt och inte en term som Skolverket sjÀlva anvÀnder.

– Det sĂ€ger inte vad det handlar om. Vi vĂ€ljer begreppet omfattande frĂ„nvaro som tydligare förklarar vad det handlar om. FrĂ„nvaro frĂ„n skolan sker inte alltid i hemmet, det kan ocksĂ„ handla om en elev som Ă€r pĂ„ skolan men som inte deltar pĂ„ lektionen.

Ulrica Lundkvist betonar att alla elever med frÄnvaro har sin egen problematik och att all frÄnvaro behöver tas pÄ allvar, inte bara de fall dÀr eleven i lÄnga perioder blir hemma.

Konsekvenserna av omfattande frÄnvaro för en elev Àr en stor tragedi för den enskilda individen men ocksÄ ett jÀttestort problem för samhÀllet, menar Ulrika Lundqvist vidare. Alla elever behöver bli sedda som individer, om samhÀllet och skolan ska komma till rÀtta med problematiken.

Gemensamt för alla elever med hög frÄnvaro Àr att den höga frÄnvaron inte kommer plötsligt. DÀrför Àr det viktigt att fÄnga upp signaler och vara observant i ett tidigt skede.

– Det Ă€r viktigt att följa upp direkt en elev Ă€r frĂ„nvarande utan att det finns en anledning till det. Det betyder att lĂ€rare behöver ha koll pĂ„ varje enskild lektion pĂ„ vilka elever som Ă€r pĂ„ plats och ha dialog mellan hem och skola. Kommunerna Ă€r ansvariga för sina skolpliktiga elever och behöver ha koll pĂ„ och skapa förutsĂ€ttningar sĂ„ att skolorna har resurser, sĂ€ger Ulrika Lundqvist.

Ett enormt lidande för den enskilda eleven

Omfattande frÄnvaro kan innebÀra stora konsekvenser för den enskilda eleven med ökad risk att hamna i ett utanförskap senare i livet. Konsekvenserna av frÄnvaron kan kvarstÄ Ànda upp i vuxen Älder dÄ det finns samband mellan omfattande skofrÄnvaro och arbetslöshet, försÀmrad ekonomi, psykosociala problem, försÀmrad fysisk och psykisk hÀlsa. Konsekvenserna ger ett enormt lidande för den enskilda individen och för anhöriga men Àr ocksÄ en förlust för samhÀllet i stort, skriver Skolinspektionen i rapporten nationell kartlÀggning av hur mÄnga elever i den obligatoriska skolan som hade omfattande ogiltig frÄnvaro. Resultaten visar att Ätminstone 20 000 elever hade en ogiltig frÄnvaro som innebÀr en risk för skolmisslyckande och framtida utanförskap.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!