Fler som funderat över hur butiks- och kassabiträden behåller tålamodet och klarar av att vara vänliga och tillmötesgående mot griniga kunder? I nyutkomna "Drottningen i kassan" tar butiksarbetaren Erika Petersson bladet från munnen och analyserar begreppet service...
Det började som ett twitterkonto. Med "Drottningen i kassan" ville Erika Petersson underhålla, men framför allt hylla personal i servicebranschen, folk som hon själv som sliter hårt, men sällan uppskattas och ofta ses ner på.
För ett butiksbiträde förväntas alltid att finnas tillhands och dessutom vara redo att kunna svara på allt mellan himmel och jord.
Typ: Varför är det kokosolja i kakorna? Vilken vaniljsås är godast? Hur länge kommer rosorna att hålla? Vad ska jag ha för batterier till min fjärrkontroll? Varför har ni höjt priserna?
Erika Petersson har en lång rad avsnoppande svar på alla dessa tämligen omöjliga frågor liggande på lut - men inget av dem är förstås OK att använda på jobbet eftersom den som ger service alltid bör vara mild och trevlig.
Av den anledningen har hon hittills heller aldrig besvarat frågan: "Varför ber du inte om min legitimation då?" med: "För att du ser ut som ett manglat lakan.", "För att din hud ser ut som bark." eller "För att du ser ut som om du legat i vätska sedan julen 2003."
Men hon har många gånger haft god lust.
Ett särskilt kapitel är döpt till "Pinnen" och handlar om den pinne som kunderna förväntas lägga mellan sina egna varor och nästa kunds - en ständig källa till glädje - och irritation... Ett annat avsnitt tar grepp på kunderna som hatar att vänta och knappt ser butiksbiträden som människor. Och definitivt inte som medmänniskor.
"För de här personerna är jag en piké med hudfärgat innehåll som inte är värd att lägga tid på, förutom att tjura lite över" skriver Erika Petersson insiktsfullt i sin tokroliga bok som förmodligen de flesta som någonsin knegat intill en kassaapparat kan känna igen sig i.
[tweet id="888021172889284608" width="550"]