Gränslösa unga kvinnor med tuff uppväxt som löser brott i trakterna kring Kiruna har det blivit mycket av på senaste tiden. I vintras visade SVT den spännande, vackra och engagerande "Midnattssol" där den franska skådespelaren Leïla Bekhti gestaltade den modiga och självdestruktiva polisen Kahina som sänts till Kiruna från Paris för att medverka i utredningen av mordet på en fransk medborgare. Och nu sänder TV4 och C More "Rebecka Martinsson" som bygger på Åsa Larssons kriminalromaner. Juristen Rebecka Martinsson, som spelas av Ida Engvoll, har många likheter med Kahina. Båda brottas med traumatiska upplevelser i barn- och ungdomsåren, båda har flytt från hembygden till storstaden där de upplever rotlöshet. Båda tar stora personliga risker i jakten på mördarna, och agerar impulsivt och ibland mot regelverket.
Men medan "Midnattssol" diskuterar samefrågan, gruvdriften och flytten av staden Kiruna och bjuder på hisnande naturscenerier från fjällvärlden, handlar "Rebecka Martinsson" huvudsakligen om just Rebecka Martinsson. Ida Engvoll gör förvisso Åsa Larssons plågade huvudperson alldeles utmärkt. Man kan känna hennes fyllor på hembränt halsad ur pet-flaska, hennes dagen-efter-ångest efter en incident i en bastu och sinnesfriden hon upplever bland fula trasmattor och pinnstolar i sin farmors eternitklädda hus på vischan. Men själva kriminalgåtorna känns däremot märkligt ointressanta och daterade. Lite som världsfrånvända pusseldeckare i Maria Langs anda. Och Åsa Larssons helt igenom normala och mänskliga kommissarie Anna-Maria Mella har serieskaparna förvandlat till en oartig pastisch på Marge Gunderson (ni vet den gravida polischefen som spelas av Frances McDormand) i filmen "Fargo".