Brand It UF var ett av de 15 UF-företag som på måndagen fick chansen att sälja in sin affärsidé till en jury bestående av representanter för näringslivet. Vinnaren meddelas i december och får då 1500 kronor. Tvåan får 1000 kronor och trean 500 kronor.
Brand It UF drivs av Philip Rask, Carl Jonsson och Marcus Bengtsson på Rekarnegymnasiet. Killarna var lite nervösa inför pitchen som ägde rum på måndagseftermiddagen på Munktell Science Park.
– Lite nervösa är vi, men på ett bra sätt. Det är ändå första gången vi pitchar en idé för en jury, sa Marcus Bengtsson till tidningen.
Varje UF-företag hade fem minuter på sig för sin presentation. Philip, Carl och Marcus ställde sig framför juryn och berättade att Brand It UF tillhandahåller mallar som gör det möjligt att skriva olika saker i skummet på till exempel en cappuccino. De talade tydligt och visade bilder.
– Tänk hållbart, tänk trendigt, tänk Brand It! avslutade Carl Jonsson.
Juryn, som bestod av sex personer, var imponerad och applåderade. Efter att juryn under fem minuter fått ställa frågor och lämna feedback var killarna nöjda.
– Det känns bra. Vi fick också väldigt bra feedback av dem och nya idéer på hur vi kan utveckla vårt företag, sa Philip Rask till tidningen.
Tävlingen Företagspitchen arrangeras varje år av Ung Företagsamhet tillsammans med Sörmlands Sparbank och Sparbanken Rekarne.
Nästan 30 UF-företag från Eskilstuna och Strängnäs hade ansökt om att få vara med i Företagspitchen på Munktell Science Park. De sökande fick skriva om sin affärsidé och motivera varför de borde bli utvalda. Ung Företagsamhet Södermanland valde sedan ut de 15 som fick komma på pitchen. Tävlingen omfattar hela Sörmland. På tisdagen anordnas en pitch i Nyköping och på torsdag en pitch i Katrineholm.
– Syftet är att eleverna ska få testa sina idéer, men också att de ska få träna på att presentera sina företag och sina idéer. Syftet är också att de ska bredda sina nätverk och få råd och feedback från någon annan än UF-läraren och den rådgivare som de har, säger Elin Karlsson, tillförordnad regionchef på Ung Företagsamhet.
Det här läsåret har 320 UF-företag registrerats i Sörmland. Det innebär att ungefär 1100 elever driver UF-företag. Det kan bli ännu fler eftersom registreringen inte stänger förrän den 1 december.
Varför är ung företagsamhet viktigt?
– Det är superviktigt att träna såna här entreprenöriella kompetenser för att vi ska kunna möta morgondagens flexibla arbetsmarknad. När man jobbar med UF-företag får man träna bland annat självständighet, ansvarstagande, initiativförmåga, problemlösning och på att jobba i grupp, säger Elin Karlsson.