Vad är listigt för Eskilstunas cyklister?

av Cecilia Wemming
En bra dag får den mig full i skratt. En dålig dag får den mig irriterad. En riktigt usel dag får den mig med sin provocerande käckhet förbannad. Självklart är det affischen: ”Använd din list, bli en cyklist” som pryder Eskilstunas gator sedan en tid tillbaka, jag talar om.

Övrigt2011-05-12 06:46

Jag har funderat på varför en till synes harmlös affisch väcker sådana känslostormar. Som barn av informationssamhället förhåller jag mig minst sagt blasé till de flesta budskap i det offentliga rummet. Men med just med den här affischen är det annorlunda. Varför? Är det grötrimmet? Eller kanske den fantasilösa formgivningen? Viktiga faktorer javisst, men är heller inget unikt. Så vad?

Grunden, har jag kommit fram till, måste vara det uppfostrande anslaget. Den glada gamängen bakom talet om cykling och hjälm är nämligen ingen mindre än det miljöpartistiska kommunalrådet Magnus Johansson. Och budskapet är minst sagt folkbildande. En kombination som får mig att känna mig, tja hur ska jag uttrycka det, som en lite dumförklarad tonåring i en värld av välvilliga vuxna.

Låt mig först konstatera: Jag älskar att cykla. Jag anser att Sveriges bilflotta inte bara måste bli mindre bensinslukande – det totala antalet körtimmar måste också minska om vi ska klara uppsatta miljömål. Därför är den cykelsatsning på 40 miljoner kronor som kommunen initierat – där Johansson sannolikt varit pådrivande – utmärkt.

Folkbildande kampanjer har följt de flesta svenskar genom livet. Karius och Baktus skulle putsas bort, vi skulle spola kröken, hålla Sverige rent och vid mobbning myndigt sätta upp handen och säga: ”rör inte min kompis”. Kanske gav satsningarna effekt. Men ändå, när vi på bästa reklamplats får lära oss att hjälmen är huvudsaken, hopar sig frågorna: Är en ordvits à la Göteborg det som kommer få Eskilstunaborna upp i sadeln? Finns det en särskild vinst med att ha just ett kommunalråd i majoritetsställning som frontfigur? Hur föddes affischsatsningen och vad hoppas man uppnå?

Även kommunal förvaltning måste tillåtas dagar som inte är på topp och affischen kostar inga extra skattepengar utöver tankemöda och tryckkostnader. En affisch är ändå bara en affisch. Men ändå: ”Använd din list, bli en cyklist”… Är den informationsbrist som ett sådant påtalande skulle fylla, verkligen överhängande hos Eskilstunaborna?

Själv längtar jag till dagen då tydliga kartor över befintliga och kommande cykelvägar finns på synliga platser runt om i Eskilstuna. Det, inte en ordvits, skulle öka mitt cyklande. Jag gissar att vi kan vara fler.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om