Styrelseskicket ser invecklat ut, med en rad statsorgan som pÄ papperet ser ut att balansera varandra. Realiteten Àr att en viss politisk rörelse har inrÀttat systemet för att behÄlla sitt monopol pÄ statsmakten. Valen ska ge regimen en fasad av folkstyre utan att kunna leda till regimskifte.
De som hĂ€rskar vill gĂ€rna fĂ„ bĂ„de iranier och oss andra att tro att deras politiska ordning â med högste ledare, vĂ€ktarrĂ„d, expertrĂ„d, ett slags president och ett slags parlament â Ă€r ett teologiskt bestĂ€mt statsskick. De dĂ€r ansprĂ„ken bör tas med stora nypor salt.
Inte ens i den shiâitiska riktning av islam som Ă€r den stora i Iran finns allmĂ€n uppslutning om att religionen motiverar den regim Iran nu har â delar av hĂ€rskarordningen Ă€r dĂ€remot bekanta frĂ„n odemokratiska delar av Europas historia. Irans regim behĂ„ller kontrollen med metoder som maktdelning (inte i amerikansk men i europeisk monarkistiskt-konservativ mening), politiserat domarvĂ€lde samt indragningsmakt mot pressen.
Irans författningsgivare har dock försökt undvika ett helt förstelnat totalitĂ€rt system. Politisk tĂ€vlan inom regimens ramar, parlamentarisk debatt men bara mellan av regimen godkĂ€nda kandidater, regelbundna men inte fria val, samt en press som inte Ă€r totalt tystad, men hĂ„lls nere med indragningar och fĂ€ngelsedomar â sĂ„dant avses ge regimen en viss skyddande flexibilitet.
Samtidigt Àr en maktdelning genomförd, som svar pÄ en frÄga som ocksÄ de hÀrskande byrÄkratiska, militÀra och jordÀgande grupperna i Europas monarkier stÀllde dÄ de mötte demokratins frammarsch. Hur förenas röstrÀtt, rentav allmÀn röstrÀtt, med att den avgörande statsmakten skyddas mot röstrÀttens pÄverkan? Kejsar-Tyskland skapades 1871 som ett sÄdant system, en riksdag fanns och den valdes i fria val. Men en maktdelning lade regeringsmaktens grund hos dels kejsaren, dels styret i odemokratiska delstatsmonarkier. Utan parlamentarism kunde militÀren, ÀmbetsmÀnnen och deras bundsförvanter i delar av överklassen i praktiken behÀrska statsapparaten.
Irans revolution 1979 fÀllde shah-monarkin, men Iran har nu, trots republikansk etikett, en maktdelning mellan överordnad kungamakt utövad av en högsta ledare (ayatollan Khamenei) och andra, lÀgre statsorgan, av vilka bland annat president och parlament vÀljs med allmÀn röstrÀtt men sedan alla kandidater först granskats och blivit ideologiskt godkÀnda av ett av de till kungamakten knutna organen.
Iran liknar ett slags valkungadöme, dÀr den högsta makten förnyar sig sjÀlv genom att de som styr kontrollerar vilka som tas in i den styrande gruppen, samtidigt som en rad politiska maktorgan som revolutionsgardet, den politiska milisen, domstolarna och de statskontrollerade medierna ytterst styrs inte av parlament eller president, utan av högste ledaren och sÄdana han utser.
En del byggstenar kan leda tankarna till andra staters institutioner â Irans expertrĂ„d har en ytlig likhet med Fascismens Stora RĂ„d i Mussolinis Italien. Men i stort Ă€r Irans system ett verk av nĂ„gra av demokratins skickligare motstĂ„ndare, som verkar ha botaniserat en del i Europas mörka förflutna, men sedan skapat nĂ„got eget och nytt.
à ke Wredén har varit politisk redaktör pÄ Nerikes Allehanda och medarbetare pÄ Eskilstuna-Kurirens ledarredaktion