Eskilstuna-Kurirens artikel den 11 oktober âVCE sĂ€ljer ut sin konstsamlingâ har mötts av mĂ„nga upprörda kĂ€nslor. Vi har fĂ„tt en mĂ€ngd samtal och reaktioner dagarna efter artikeln. FörvĂ„ningen har varit stor över företagets uttalande: âJag tror inte att det fanns nĂ„gon medveten tanke bakom den tidigare konstsamlingen⊠Det bara blev sĂ„.â
Vi vill kraftigt reagera mot detta. MÄlen med VCE:s konstnÀrliga utsmyckning Àr vÀl dokumenterade och spridda. I korthet var mÄlen:
-Att skapa en kreativ och stimulerande miljö för alla som arbetar pÄ VCE
-Att ge vÄra kunder en bild av ett företag med ett brett perspektiv; frÄn miljö, kvalitet, sÀkerhet och teknik till humanistiska vÀrden
-Att skapa en konstnÀrlig gestaltning som positivt pÄverkar Volvos image.
VÄr ambition var Àven att vÀlja konstnÀrer som i sitt arbete visat pÄ en kreativ förmÄga över det vanliga, t.ex. Allan Ebeling, först i vÀrlden att arbeta med rostfritt stÄl, à sa Brandt, Europas första studioglaskonstnÀr och representerad pÄ museer och hos samlare över hela vÀrlden, Torsten Jurell, mÄngsidig kreatör i olika tekniker, Christo och Jean-Claude - kÀnda för sina hÀpnadsvÀckande kreativa inpackningar vÀrlden runt. Företaget hade Àven ett nÀra samarbete med Metall som svarade för vÄra arbetsplatsbibliotek samt sedan 1996 för regelbundna konstutstÀllningar i företagets personalmatsal.
Det förtjÀnar att nÀmnas att i slutet av 90-talet samt början av 00-talet besöktes VCE av ett stort antal kulturintresserade grupper. Dessa plus mÄnga helsidesartiklar i sÄvÀl lokal- som rikspress bidrog till att positivt stÀrka företagets image.
Slutligen vill vi framföra en förhoppning om att VCE en dag Ă„tertar sin position som ett ledande företag dĂ„ det gĂ€ller att âgifta ihopâ teknik och kultur till glĂ€dje för sĂ„vĂ€l kunder som anstĂ€llda.
Jarl Hellichius
Janne Svensson
Volvo CE har avböjt att kommentera.