"VCE hade mÄl med konsten"

De var ingen slump att Volvo CE köpte in konst skriver Jarl Hellichius och Janne Svensson i en debattartikel pÄ Kulturen med anledning av att företaget nu sÀljer ut den konst som köptes in pÄ 1990-talet.

GlaskonstnĂ€ren Åsa Brandts specialdesignade entrĂ© till Volvo CE:s kundcenter Ă€r sedan nĂ„gra Ă„r tillbaka ersatt med vanligt glas.

GlaskonstnĂ€ren Åsa Brandts specialdesignade entrĂ© till Volvo CE:s kundcenter Ă€r sedan nĂ„gra Ă„r tillbaka ersatt med vanligt glas.

Foto:

Övrigt2017-11-03 08:03

Eskilstuna-Kurirens artikel den 11 oktober ”VCE sĂ€ljer ut sin konstsamling” har mötts av mĂ„nga upprörda kĂ€nslor. Vi har fĂ„tt en mĂ€ngd samtal och reaktioner dagarna efter artikeln. FörvĂ„ningen har varit stor över företagets uttalande: ”Jag tror inte att det fanns nĂ„gon medveten tanke bakom den tidigare konstsamlingen
 Det bara blev sĂ„.”

Vi vill kraftigt reagera mot detta. MÄlen med VCE:s konstnÀrliga utsmyckning Àr vÀl dokumenterade och spridda. I korthet var mÄlen:

-Att skapa en kreativ och stimulerande miljö för alla som arbetar pÄ VCE

-Att ge vÄra kunder en bild av ett företag med ett brett perspektiv; frÄn miljö, kvalitet, sÀkerhet och teknik till humanistiska vÀrden

-Att skapa en konstnÀrlig gestaltning som positivt pÄverkar Volvos image.

VĂ„r ambition var Ă€ven att vĂ€lja konstnĂ€rer som i sitt arbete visat pĂ„ en kreativ förmĂ„ga över det vanliga, t.ex. Allan Ebeling, först i vĂ€rlden att arbeta med rostfritt stĂ„l, Åsa Brandt, Europas första studioglaskonstnĂ€r och representerad pĂ„ museer och hos samlare över hela vĂ€rlden, Torsten Jurell, mĂ„ngsidig kreatör i olika tekniker, Christo och Jean-Claude - kĂ€nda för sina hĂ€pnadsvĂ€ckande kreativa inpackningar vĂ€rlden runt. Företaget hade Ă€ven ett nĂ€ra samarbete med Metall som svarade för vĂ„ra arbetsplatsbibliotek samt sedan 1996 för regelbundna konstutstĂ€llningar i företagets personalmatsal.

Det förtjÀnar att nÀmnas att i slutet av 90-talet samt början av 00-talet besöktes VCE av ett stort antal kulturintresserade grupper. Dessa plus mÄnga helsidesartiklar i sÄvÀl lokal- som rikspress bidrog till att positivt stÀrka företagets image.

Slutligen vill vi framföra en förhoppning om att VCE en dag Ă„tertar sin position som ett ledande företag dĂ„ det gĂ€ller att ”gifta ihop” teknik och kultur till glĂ€dje för sĂ„vĂ€l kunder som anstĂ€llda.

Jarl Hellichius

Janne Svensson

Volvo CE har avböjt att kommentera.

Kulturdebatt

Jarl Hellichius och Janne Svensson skriver om konsten pÄ Volvo CE i Eskilstuna.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om