"Vissa jävlades med lagledaren, därför ändrades regeln"

Huvan måste vara enfärgad i Sverige. Därför gjorde domaren Anders Hellqvist rätt som uteslöt Peter Karlsson i elitseriepremiären mot Piraterna.

Övrigt2013-05-08 11:07

– Tidigare bötfälldes lagledaren om någon förare hade fel färg på huvan. Men vissa gjorde det medvetet för att jävlas med lagledaren och därför ändrades regeln, säger Hellqvist som uttalar sig i form av ordförande i domarkommittén.

När Peter Karlsson skulle ut till tionde heatet hade han först en vit huva på sig, färgen han kört sina två inledande heat i. Det noterade smedlagledarna Jimmy Jansson/Stefan Jarl som påtalade att han skulle ha gul. Peter fick upp sin svartgula huva ur väskan och åkte ut med godkännande av Jansson/Jarl.

Tidigare användes de svartgula huvorna i Sverige. Anledningen var att markera skillnad mot de vita.

I England, där Peter körde i måndags kväll, används fortfarande svartgula huvor vilket förklarar att "PK" hade med sig huvan till Motala.

- Förr i tiden bötfälldes lagledaren om en förare åkte ut i fel huva. En del förare ville jävlas med sin lagledare och gjorde det medvetet. Därför ändrades regeln och nu blir det ingen plojgrej längre, enligt Anders Hellqvist.

Enligt uppgifter var det främst Masarnas storstjärnor Tony Rickardsson och Leigh Adams som "busade" med dåvarande maslagledaren, nu bortgångne Hans-Erik "Pruppen" Andersson. När killarna skulle ut till nomineringsheatet bytte de huvfärg och Pruppen fick 500 kronor i böter.

I reglementet för rundbanesport står det att förarens huva ska vara gul, vit, röd eller blå. Samtliga har en färgbeteckning inom parentes.

Peter Karlsson blev av med sina två poäng. Det var början till raset för Smederna.

- Det är synd att det händer. Men det är lagledarnas ansvar och föraren ska ju ha koll på sin utrustning, säger Hellqvist.

Både Jansson och Jarl tar på sig missen, som enligt smedlagledarna inte får eller ska hända igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om