Worldâs Childrenâs Prize Ă€r ett svenskt initiativ frĂ„n Mariefred.
âMan kan jĂ€mstĂ€lla det med barnens nobelpris, det gĂ„r till nĂ„gon som kĂ€mpat lĂ€nge och troget för barns rĂ€ttigheter, sĂ€ger Lisen Monasterio, lĂ€rare klass 5 pĂ„ Söderskolan.
Varje Är nomineras tre barnrÀttskÀmpar nÄgonstans pÄ jordklotet. Efter det fÄr skolbarn i 115 lÀnder lÀra sig om pristagarnas arbete samt om demokrati och barnens rÀttigheter innan det Àr dags för en vÀrldsomspÀnnande röstning.
âValet görs enligt normal praxis med valbĂ„s och allt. Man anvĂ€nder den modellen huvudsakligen för att de ska lĂ€ra sig om demokratiska rĂ€ttigheter. Det Ă€r viktigt att det inte Ă€r en tĂ€vling, barnens rĂ€ttigheter Ă€r i fokus hela tiden och det Ă€r bara barn som röstar, sĂ€ger Monasterio.
à ldergrÀnsen för att fÄ delta Àr frÄn Ärskurs fyra, men för gemenskapens skull engagerar Söderskolan elever frÄn förskolan och uppÄt men de yngsta deltar inte i röstningen.
âDet Ă€r viktigt att de som inte fĂ„tt kunskaperna om pristagarna inte fĂ„r rösta och ingen som Ă€r för ung för att ta in kunskap ska utsĂ€ttas för den. Men det Ă€r ett stort vĂ€rde för skolan att alla Ă€r med och de fĂ„r lĂ€ra sig att man inte fĂ„r tvinga barn att göra saker de inte vill, sĂ€ger Monasterio.
PÄ Söderskolan gÄr man verkligen in för att ge en sÄ bra upplevelse som möjligt. Rekvisitan Àr genomtÀnkt och eleverna "reser" till de olika lÀnderna dÀr de nominerade verkar. Inför en flygresa Àr det biljettköp av engelsktalande lÀrare utklÀdda till flygbolagsanstÀllda som gÀller och pÄ planet bÀr lÀrarna korrekta uniformer och hÄller i sÀkerhetsgenomgÄng före avgÄng.
I gÄr var det dags för den sista resan, med buss till Guinea-Bissau för mer lÀrdom om kampen mot kvinnlig könsstympning och barnÀktenskap. Efter lektioner i respektive klass höll lÀrarna en teater pÄ Àmnet dÀr hela skolan var med.
âDet Ă€r ett bra sĂ€tt att fĂ„ vara med och pĂ„verka, barn som hjĂ€lper andra barn, sĂ€ger Jazmyn Shashani som ingĂ„r i skolans Global Friends-grupp med sex elever frĂ„n femman och tvĂ„ frĂ„n fyran. Gruppen anordnar valet och konsensus rĂ„der bland barnen â de gillar konceptet.
âDet Ă€r att hjĂ€lpa till pĂ„ nĂ„got sĂ€tt och det minsta vi kan göra. Vi lĂ€r oss mycket om landet och kulturen och hur det fungerar pĂ„ andra stĂ€llen, sĂ€ger Abdirahman Mohamed.