"Zero Impact" kan få dig att tänka på ett annat sätt

Familjen Fleetwood Ohlsson bjuder på sig själv i första delen av reality-serien "Zero Impact".

Familjen Fleetwood Ohlsson bjuder på sig själv i första delen av reality-serien "Zero Impact".

Foto:

Övrigt2017-03-07 19:00

Handen på hjärtat. Hur lever du? Hur lever jag? Kommer jag att kunna se mina eventuella barnbarn i ögonen när de står hungriga och med vatten upp till knäna, omsvärmade av myggor och livrädda för att drabbas av en bakterieinfektion som det inte längre finns någon bot för? Tanken på den galopperande globala uppvärmningen, som riskerar att börja skena vilken dag som helst, får mig ofta att hamna i dystopiska grubblerier om en förestående apokalyps.

Då brukar mitt universalmedel vara att försöka pigga upp mig och köpa mig fri från mitt dåliga samvete genom handla ekologiskt kött eller ännu ett plagg med conscious-etikett. Lite som att hälla bensin på brasan alltså.

"Zero Impact" heter en reality-serie som visas i SVT, UR och UR Play. I den antar fyra familjer utmaningen att få ner sitt koldioxidutsläpp till 2 ton per person och år, vilket är vad FN:s klimatpanel anger som mål för att förhindra en global uppvärmning på mer än två grader. Familjerna får en månad på sig att förändra sin livsstil.

Jag bara älskar den här serien, vars programledare är komikern Özz Nûjen. "Zero Impact" tar sig an klimatfrågan på ett underhållande, pedagogiskt och hjärtevärmande sätt.

I första avsnittet får vi följa den välbärgade familjen Ohlsson Fleetwood, som med två sommarstugor och ett stort antal flygresor kommer upp i 18 ton koldioxid per person och år. Familjen åker till Ghana för att se konsumtionssamhällets baksida, och särskilt pappan Fred, som generöst bjuder på sig i rutan, gör en personlig resa framför våra ögon. När han efter en månad med vegetarisk mat och omställning till cykling och solenergi, säger att det skulle kännas ofräscht att gå tillbaka till sin gamla livsstil, vill jag gråta av glädje.

Fotnot: conscious är engelska och betyder medveten

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om