Ingeborg Höök är grundare, utbildningsansvarig och ägare av Vårdhundskolan, som ligger i Brösarp, Skåne. Här arrangeras utbildningar för vårdpersonal med hund och för personal som ska ordinera insatser med hund.
En vårdhund kan jobba inom sjukvården, med rehabilitering av barn och vuxna med bland annat förvärvade hjärnskador, i äldreomsorgen och demensvården, och inom skolvärlden, med exempelvis autistiska barn.
– Förutsättningarna för vårdpersonal är att de har adekvat utbildning för det verksamhetsområde de och hunden ska jobba inom. Och hunden ska vara deras egen.
Det här är ett uppdrag som kräver sin hund, konstaterar Ingeborg Höök. En vårdhund får vara av vilken ras och storlek som helst förutom att den måste vara frisk och minst tolv månader gammal. Men det är långt ifrån alla hundar som klarar de noggranna lämplighetstest som inleder utbildningen.
– Det här är ju en speciell grupp tjänstehundar, som får jobba med ständigt nya personer, och ska vara uppmärksam på både förarens och vårdtagarens signaler. Hunden måste vilja vara med vårdtagaren, trivas i stora kretsar och med liv och rörelse kring sig.
80 procent av de sökande hundarna klarar inte testet.
Efter ett års utbildning är vårdhundsteamet redo att börja jobba. I dag finns ett 60-tal godkända vårdhundsteam runt om i Sverige, och ett 40-tal kommuner och några landsting har professionell verksamhet med utbildade vårdhundsteam. De flesta återfinns inom äldreomsorgen, och de flesta hundar jobbar motsvarande en halvtidstjänst.
– Föraren får från skolan med sig massor av förslag på aktiviteter som kan stödja funktioner och förmågor hos den typ av vårdtagare de ska jobba med. Teamet kan bidra till att förbättra psykiskt välbefinnande, stödja och förbättra den fysiska förmågan, exempelvis efter en stroke, och bistå träningen av hjärnskadade barn och vuxna.
Ingeborg Höök berättar hur fint hundar är med och stöttar vårdtagares förflyttning mellan säng och rullstol, och hur de hjälper äldre att träna styrka genom olika leksaker. Tillsammans med sjukgymnaster och annan sjukvårdspersonal har nyttiga lekövningar tagits fram och spridits i landet. Och tillbaka till Ingeborg och Vårdhundskolan kommer berättelser om små vardagsmirakel.
– Hunden fungerar som en katalysator i situationer där det kan vara svårt för personalen att motivera vårdtagaren. Att träna upp en speciell funktion blir en väl genomtänkt, lustfylld lek. Patienter som varit svåra att motivera till träning deltar, och gör det med glädje.
Vårdhundskolan samarbetar med högskolor och universitet som forskar kring samverkan djur-människa, och har hjälp av Astma- och allergiförbundet att sprida information om hur hundar används säkert i vården.
– Meningen är ju inte att en vårdinstans plötsligt ska ha hundar överallt och hur som helst. Man måste hitta en lösning som är så bra som möjligt för alla, inklusive hunden, och bäst är om man kan välja ut ett par enheter där pälsdjur får vistas, säger Ingeborg Höök.