Rickard Bröms tänkte antingen en cykel eller också en elmoped av något slag.

– Jag har fyllt min kvot med cykling under de femton första åren i mitt liv, återstod då bara en moped. Men jag ville absolut inte ha något bensindrivet...

Rickard var övertygad om att det måste finnas en utvecklad moped av något slag. Men hittade ingen.

I sällskap med två andra började han skissa på en scooter och kunde snart tillverka en prototyp.

I dag har de tre sålt över tusen mopeder av det egna märket Vässla och nu börjar ett arbete för att försöka sälja den blågula produkten till fler kontinenter.

– Tyskland är klart och Norge och Spanien hoppas vi följer med.

Självklart sneglar Rickard på USA, som dock har en annan certifiering.

– USA har ingen riktig scooterkultur, däremot har de en trafiksituation som är helt vansinnig.

Arbetet som nu tar vid är inget för den otålige. För att alls kunna bygga upp ett intresse för produkten utomlands måste det till avtal med verkstäder som scooterägarna kan vända sig till för att få hjälp med reparationer om det skulle uppstå något fel.

Men tiden talar för Vässla, tror Rickard, som menar att ännu en av scooterns fördelar är att den inte är så skrymmande.

– Det här med fordon som väger två ton och spyr ur sig en massa avgaser är så helt fel.

– Alla städer växer och infrastrukturen kommer aldrig någonsin att komma i kapp den utvecklingen.

Rickard har hört siffran 33 procent nämnas då det gäller att bestämma hur stor del av en stads yta som består av parkerade bilar.

– Jag vet inte om det stämmer eller inte, men kolla hur det ser ut i alla städer i rusningstrafik. Det är väldigt många bilar du ser och väldigt många bilar med bara en ensam förare.

Rickard hoppas på en attitydförändring och gärna så snart som möjligt.

– Tänk vad många schyssta uteserveringar vi skulle kunna få plats med om fler människor är beredd att ta sig fram på två hjul i stället för fyra.