Helens Remnås menar att det till att börja med är viktigt att förstå hur man själv ser ut i sitt digitala avtryck.

– Vad är det egentligen som andra människor ser om jag blir googlad? Man kan till exempel fråga sin omgivning vad de ser.

Sedan är det enligt henne även viktigt att förstå att man kan dra fördel av social medier.

Artikelbild

Helen Remnås, rekryteringschef på Experis.

– Att vara flitig på sociala medier betraktas ofta som positivt. En aktiv Linkedin- eller Twitterprofil visar på engagemang, kommunikativ förmåga och att du kan bli en bra ambassadör för arbetsgivaren.

Hon menar också att man ska våga tycka till i sociala medier.

– Jag tror att det jätteviktigt att man vågar tycka till och ta ställning. Sedan kanske man ska undvika att ta tydlig ställning i vissa provokativa frågor. Ett provokativt inlägg eller en ogenomtänkt kommentar kan säga mycket om ditt omdöme – inte minst om du uttrycker dig nedsättande om din chef eller arbetsgivare. Skriv inget i affekt, som du inte kan stå för i efterhand, säger hon.

– Många företag vet att organisationens värderingar är viktigare än någonsin för att locka till sig talanger. Om du är tydlig med dina egna värderingar, så ökar sannolikheten för att du och arbetsgivaren passar bra ihop.

Remnås tipsar även om att det är bra att hålla sitt CV uppdaterat eftersom det i slutändan alltid är kompetensen som avgör.

– Publicera gärna ditt CV på sociala nätverk som Linkedin, och se till att din beskrivning är uppdaterad, relevant, välformulerad och rättstavad.

Hon anser att arbetsgivare måste acceptera att de inte kan kontrollera vad medarbetare uttrycker om företaget på sociala medier.

– Där tror jag att vi har ett skifte. Vi har trott att vissa medier är till för dig som individ. Du får gärna vara där, men blanda inte ihop det med oss som arbetsgivare. Det kan vi som arbetsgivare inte kontrollera.

Helen Remnås menar att det är det viktigt att skapa ett gemensamt förhållningssätt kring hur man uttrycker sig om företaget.

– Helt plötsligt har man då 50-100 ambassadörer för företaget beroende på hur många man anställer.

Arbetsgivare bör även tänka igenom noga hur de använder resultatet av sina efterforskningar på nätet.

– En rekrytering ska ske på objektiva grunder. När man är inne på det här är det otroligt lätt att hamna i subjektiva spår. Jag kanske tycker att den här bilden ser ut på ett visst sätt eller sänder någonting. Då får man ställa sig frågan om det här påverkar personens förmåga att ta den här rollen. Gör jag en subjektiv bedömning som egentligen inte påverkar personens förmåga att lyckas med uppdraget? Jag tycker att det känns viktigt att vi är kritiskt ifrågasättande mot oss själva i det vi ser.