Bakgrunden Àr att var femte 15-Äring inte nÄr upp till den lÀsnivÄ som krÀvs för att kunna tillgodogöra sig andra kunskaper, vilket fÄr förödande konsekvenser och pÄverkar resultaten i sÄ gott som alla Àmnen. Det Àr helt enkelt skillnad pÄ att kunna lÀsa och pÄ att förstÄ vad man lÀser, dÀr det senare Àr en förutsÀttning för att kunna "plugga", och dit kommer man inte förrÀn man har plöjt cirka 40 kilometer text.
Bristerna i lÀsförmÄga Àr inte bara ett problem för att det pÄverkar skolarbetet och framtida karriÀrmöjligheter, samt gör att nÀsta generation riskerar att gÄ miste om hela den fantastiska vÀrldslitteraturen. Det faktum att runt hÀlften av ungdomarna aldrig lÀser böcker spontant, och att allt fÀrre förÀldrar höglÀser för sina barn, gör att mÄnga hindras ifrÄn att vidga sina vyer.
Det Àr via litteraturen vi lÀr oss att byta perspektiv och leva oss in i hur andra mÀnniskor tÀnker och kÀnner. DÀr historieböckerna förser oss med fakta hjÀlper skönlitteraturen oss att förstÄ vÄr historia. Oavsett hur mÄnga siffror och Ärtal vi rabblar, Àr det Karl-Oskar och Kristina som ger de en miljon svenskar som emigrerade till Amerika ett ansikte. PÄ samma sÀtt var det Erich Maria Remarque som gjorde första vÀrldskrigets leriga skyttegravar verkliga.
Att lÀsa litteratur handlar om att öva pÄ att inte bara se det man har framför ögonen, utan vidga sin förestÀllningsvÀrld till det som bara finns i fantasin. Och det rÀcker inte att barnen lÀser sjÀlva. Intresset för det skrivna ordet behöver vÀckas lÄngt tidigare, genom höglÀsning. Inte minst eftersom böckerna gör underverk med vÄra ordförrÄd och ger oss en kÀnsla för grammatik.
Det Ă€r hĂ€r regeringens lĂ€ssatsning kommer in i bilden. Ăven om den bara Ă€r i sin linda, och det Ă€r oklart exakt hur den kommer att utformas, Ă€r god lĂ€sförstĂ„else nyckeln till att förbĂ€ttra kunskaperna i sĂ„vĂ€l naturvetenskap som samhĂ€llsvetenskap och humaniora, och dĂ€rmed Ă€ven till att Sverige ska kunna behĂ„lla sin globala konkurrenskraft. DĂ„ hĂ„ller det inte att svenska elever, enligt Pisa-undersökningarna, pĂ„ tio Ă„r har rasat frĂ„n femte till tjugonde plats i lĂ€sförstĂ„else, och att mycket lite tyder pĂ„ att kurvan hĂ„ller pĂ„ att vĂ€nda.
DÀrför mÄste lÀssatsningen kompletteras med en attitydförÀndring, dÀr vi slutar försöka motivera barn och ungdomar att lÀsa med att det Àr kul. Dels för att det ger intrycket av att lÀsning Àr frivilligt. Dels för att alla inte kommer att trollbindas av böcker, precis som att alla inte gillar matematik.
I stÀllet bör vi följa författaren Lotta Olssons rÄd och stÀlla eleverna inför fullbordat faktum: "Skönlitteratur Àr viktigt, oavsett vad du tycker. För du behöver lÀsa. SprÄk Àr makt."
SvÄrare Àn sÄ Àr det inte.