Nu är vi inne i juli månad, sommarens sommarmånad. Många har gått på semester för att koppla av och ha det trevligt med vänner och familj. Scheman är fullspäckade med planer, vad som ska göras och inte göras inför kommande dagar och veckor. Picknickkorgen ska packas, kompisar samlas och grillar tändas. Och alla ska ha det trevligt, tillsammans.

Härligt! Vad kan möjligtvis störa de bästa veckorna på året?

Jo, jag vill ta tillfället i akt och prata om något som för många dyker upp just nu under denna period som inte är lika soligt, och det är sommardepression.

Sommardepression är av typen årstidsbunden depression, som enligt Vårdguiden är vanligast i länder där årstiderna bär med sig stora förändringar. Årstidsbunden depression är vanligast på hösten och vintern, men det finns de som drabbas på sommaren och kan då ha svårt att identifiera den. Varför mår jag dåligt nu? Det är sommar, sol och jag är ledig och ska ha kul. För de flesta hör årstiden till något positivt.

Vad ska vi göra under semestern? Med vem? När? Och var?

Men sommaren i vårt avlånga land är speciell. Solen som aldrig verkar gå ner och nätter som är kortare än några ynka timmar, ger plats för långa dagar att fylla med saker att göra. Symptom enligt doktorn.com kan vara sömnsvårigheter, viktnedgång och nedstämdhet. Forskare menar att depressionen framförallt beror på pressen vi upplever kring att vara lediga. Vad ska vi göra under semestern? Med vem? När? Och var? Det kan också bero på stressen kring bristande struktur, vi är vana vid att veta vad som ska hända om tio minuter, ett dygn och en vecka. Och plötsligt kan vi ligga raklånga i en solstol en hel dag, och ingen kommer undra var man är. Flera andra faktorer spelar också in, som stressen över att inte ha råd eller stressen att se vad alla andra gör på sociala medier.

Om du känner igen dig i detta är ett tips att försöka skapa egna rutiner som kan lugna. Läs ett kapitel i en bok varje dag eller ta en promenad, det kan vara skönt att ha något återkommande som du vet att du ska göra.

Om du känt dig nedstämd i mer än två veckor kan det vara bra att kontakta vårdcentral eller psykiatrisk mottagning, och kom ihåg att det är modigt att prata om det som känns jobbigt.

Ha en fin sommar!