Nyregistreringarna av laddhybrider och rena elbilar ökade under 2018 med nära 47 procent jämfört med 2017 och totalt såldes drygt 28 000 bilar i båda kategorierna.

Och trenden fortsätter även 2019. 

I september månad kom nya siffror från Elbilsstatistik som visar att försäljningen gått upp med 49 procent det senaste året (där det säljs dubbelt så många laddhybrider som elbilar). 

Artikelbild

| Totalt finns det 57 laddningsstationer i Sörmland.

Och totalt finns det närmare 93 000 laddbara bilar i Sverige, en siffra som väntas växa upp till 120 000 bilar fram till årsskiftet. 

– Det är betydligt fler som frågar om el- och hybridbilar. Intresset kommer nog från en bättre medvetenhet, billigare drift rent ekonomiskt och en bra bonus, säger Jerry Thörn, vd för Skobes Bil Nord i Nyköping, Katrineholm och Flen.  

Från januari till september har det sålts 4,7 procent rena elbilar av totalmarknaden vilket kan jämföras med 1,3 procent under samma period förra året. Och slår man ihop rena elbilar och laddhybrider, så är var tionde ny bil som registrerats hittills i år laddbar.

Daniel Serrander på Biltjänsten Serrander Bil i Eskilstuna upplever fortsatt en uppåtgående trend. 

Artikelbild

| Jerry Thörn är vd på Skobes.

– Ja, absolut. Det vi märker allra mest är intresset för laddhybrider. Elbilar finns det också intresse för, ja. Men det är inte alls i samma volymer, säger han.

En av förklaringarna till att elbilen inte lockar lika mycket som laddhybriden förklaras med de långa leveranstiderna där det kan ta mellan fem och sex månader för att få bilen levererad. 

– Men jag tror på en fortsatt uppåtgående trend om vi snackar både elbilar och hybrider. Vi får in nya modeller och många är oroliga för nya skattesystem och så vidare. Då väljer man gärna den minimala skatten på 360 kronor om året i stället för att köra bensin- eller dieselbilar.

Bland märkena som säljs bäst i Sverige finns Teslas senaste modeller, Kia Niro Phev och Renault Zoe.

– Alla bilfabrikanter satsar ju på det här nu och alla håller väl på i någon form vilket mer eller mindre är ett måste. Det är bara att kolla på Volvos senaste siffror där 60 procent av alla XC60 var med hybrid. Sedan är det lite olika från person till person vad man har bilen till. Har man inga behov av att åka längre sträckor är det många som köper en elbil. Men de som ligger och pendlar eller har tjänsteresor på 30-40 mil föredrar hybrid, säger Jerry Thörn.

Det finns dock fortfarande utvecklingsområden. En av de största frågorna just nu är de laddningsbara punkterna runt om i landet. 

I Sörmland finns det i dag 57 laddstationer med sammanlagt 235 ladduttag, vilket på sikt kan vara för få.

– Det kommer att ställas krav på infrastrukturen och det är ingen enkel nöt att knäcka. Framför allt inte om man kanske bor i en hyres- eller bostadsrätt och inte har någon laddstation. Många bostadsrättsföreningar diskuterar de här frågorna just nu och jag var nyligen på ett seminarium för att diskutera om hur man ska hantera just de här bitarna och det är inte lätt, säger Daniel Serrander. 

– Ja, det är väl så att om man vill ha riktig fart på försäljningen måste man säkerställa infrastrukturen. Ska man åka till Fjällen på en skidresa måste man veta var man kan stanna och ladda bilen. Man kan inte riskera att bli ståendes på vägen och även på sikt säkerställa att det finns kapacitet i laddstationerna när man kommer dit. För det är en del som ifrågasätter det, avslutar Jerry Thörn.