Den oppositionella landstingsalliansen (C, KD och M) presenterade under tisdagen förslaget som en del i deras kommande skuggbudget.
I stället för att man möts av en telefonsvarare vill de att man ska komma till 1177, sjukvårdsrådgivningen, när man ringer sjukvården i Sörmland. De vill att 1177 förutom rådgivning också ska sköta bland annat tidsbokning, kunna ge svar om medicinska resultat och kunna boka sjukresor via kollektivtrafik.
- I dag ligger de här arbetsuppgifterna på alla vårdcentraler och kliniker runt om i länet. Då vill vi hellre samla kommunikationen till en plats. Eftersom det är en överföring av arbetsuppgifter och tjänster kommer det egentligen inte behövas mer pengar än i dag, säger Leivik.
Men om man redan vet sitt ärende vid exempelvis en vårdcentral, varför ska man då behöva gå genom 1177?
- Om man behöver ställa en komplicerad fråga till exempelvis en sjuksköterska man träffade i går, ska man kunna ringa direkt till vårdcentralen. Men annars, när det gäller att boka tid, förnya recept, höra öppettider eller fråga om det var innan eller eftermaten man skulle ta sin medicin, då kan 1177 lika gärna svara.