Under måndagen fick Sörmland sitt första bekräftade fall av coronaviruset. En kvinna, bosatt någonstans i Sörmland, hade smittats av viruset efter en resa till Italien.
Och under tisdagseftermiddagen låg 1177 Vårdguidens telefonsystem nere under en period.
Personer som ringde in kopplades bort eller fick ett automatiskt svar från telefonsvararen med anledning av "för hög belastning" och "tekniska problem".
– Efter att Sörmland under måndagen fick sitt första bekräftade coronafall har oron och frågorna ökat vilket lett till att allt fler ringt till 1177 och därför har belastningen blivit för hög, säger Sabina Kalaitzis Barrögård, verksamhetschef på 1177 Vårdguiden Sörmland.
Region Sörmland driver den så kallade "Vårdguiden" i egen regi numera efter att samtalen tidigare besvarades av sjuksköterskor i Stockholm.
– Det har varit ganska högt tryck och långa väntetider tidigare då det dykt upp mycket frågor om coronaviruset. Sen är det tråkigt att det ligger nere just nu och inte går att ringa in, men det är nog mycket frågor om både corona och alla "vanliga" frågor som i kombination gjort att belastningen är för hög. Men det finns även ett annat telefonnummer att ringa, 113 13, om man har allmänna frågor om coronaviruset, säger Fredrik Gustavsson, pressansvarig på Region Sörmland.