I september lanserades nya ekuriren.se, en modern nyhetssajt som till skillnad mot den tidigare anpassar sig efter vilken skärmstorlek läsaren har – något som underlättar mobil läsning.
Och effekten har inte låtit vänta på sig. Jämfört med förra hösten har hösten 2015 inneburit en 15-procentig ökning av just mobil besökstrafik.
I dag står mobiltelefonerna för drygt hälften av alla besök till sajten. Surfplattorna står för knappa 14 procent, medan traditionella datorer, som tidigare har dominerat stort, "bara" står för 36 procent.
Tendensen är dessutom tydlig. Den mobila trafiken kommer att fortsätta öka.
Men även om den mobila läsningen är den som ökar mest inbördes, är det en generell ökning av läsning vi ser. Jämfört med hösten 2014 har antalet sidvisningar på ekuriren.se ökat med hela 37 procent.
– Det är glädjande att allt fler gillar det vi gör och upptäcker hur bra nyhetssajt ekuriren.se är. Eskilstuna-Kuriren genomför just nu stora satsningar som gör att vi kommer bli ännu bättre och snabbare på att leverera nyheter digitalt, säger Jens Werner, nyhetschef på Eskilstuna-Kuriren.
Uppskattad journalistik som läsarna väljer att dela vidare i sociala medier är en stor förklaring till den ökade läsningen, och Werner understryker vikten av att finnas där människor finns.
– Där våra läsare finns måste också vi finnas, då är det givet att jobba aktivt med sociala medier. Allt fler "gillar" Eskilstuna-Kuriren på Facebook och vill ha våra nyheter i sina flöden. Sociala medier har också blivit en stor nyhetskälla för oss, det är lika viktigt att ha en bra sociala medier-koll som att leta nyheter i kommunens diarium.