Nästan med en klockas regelbundenhet varje vardagskväll strax före eller efter klockan 22 har dieselloket och de tungt lastade vagnarna passerat Eskilstuna.
– Det låter lite grand som om man tänker sig en mindre flotta med helikoptrar som invaderar bostadsområdet, uppger ett öronvittne.
På Trafikverket är enhetschefen på järnvägsunderhåll, Jonas Bruce, säker på att bullernivån håller sig inom de lagstadgade ramarna.
– Men det är fråga om ett arbetslok som går på diesel och de bullrar förstås högre än ett elektriskt tåg. Dessutom kan det nog låta lite mer exempelvis strax söder om Eskilstuna när man försöker ta sats och gasa på lite grand.
Vad det hela handlar om är att Infranord skeppat ut omkring 18 000 ton med makadam för att förstärka banvallen längs västra stambanan mellan Hallsberg och Gnesta.
Men nu i kväll, fredag, ska den allra sista lasten - i alla fall för den här gången - skeppas ut.
Arbetet bedöms som livsviktigt för att ha kvar stabiliteten i underlaget under rälsen, och ska även stå som garant för att slippa bekymmer med solkurvor under högtrycksperioder sommartid.
– Framför allt det sistnämnda är något vi hoppas att vi slipper, säger Jonas Bruce på Trafikverket.