Corona: Då har du rätt till ersättning

Många efterlängtade semesterresor går till intet i svallvågorna av coronavirusets framfart. Men du kan ha rätt att få pengarna tillbaka.

Konsumentvägledarna får många frågor om bokade och betalda resor och evenemang från människor som nu tvingas stanna hemma.

Konsumentvägledarna får många frågor om bokade och betalda resor och evenemang från människor som nu tvingas stanna hemma.

Foto: Fredrik Sandberg/TT/Privat

Sörmland2020-03-23 09:36

Många länder har stängt sina gränser och sedan den 14 mars avråder UD från alla utlandsresor. Tidigare i veckan införde EU ett gemensamt inreseförbud och statsepidemiolog Anders Tegnell avråder från resor även inom landet. Det säger sig självt att många bokade, betalda och sedan länge emotsedda resor inte kommer kunna genomföras.

Tråkigt och i vissa fall kostsamt. Men det finns hjälp att få – och i många fall har du goda möjligheter att få pengar återbetalade. Det säger Laila-Marit Sandberg, konsumentvägledare på Eskilstuna kommun.

– Just nu är det mycket frågor kring evenemang och resor som är inställda till följd av UD:s rekommendationer. Vi har även fått jättemycket frågor kring studentkryssningar som har flyttats. Inom resebranschen är man förstås jättepressad och det är mycket som behöver falla på plats, men det finns några saker att tänka på, berättar hon.

Invändningsrätten, konsumentkreditlagen och paketreselagen är ord att lägga på minnet. UD:s avrådan från resor gäller än så länge till och med den 14 april. Paketreselagen ger den som har en paketresa med flyg, boende och eventuella tilläggstjänster bokad under den tiden rätt till pengarna tillbaka inom 14 dagar.

Den som bara har en flygresa bokad är inte skyddad av samma lag, men ställs resan in har du rätt att få pengarna tillbaka. Värt att tänka på är att den som betalat sin resa med kreditkort eller faktura innefattas av konsumentkreditlagen och därmed har så kallad invändningsrätt. Det innebär att du som konsument kan ställa samma krav på kreditgivaren (banken) som på företaget man har handlat av. Laila-Marit Sandberg flaggar dock för att man kan stöta på patrull.

– Kreditgivaren kommer också ha en massa frågetecken kring det här. Det är överlag väldigt mycket frågor just nu, men man ska veta att man har möjlighet att ställa krav den vägen. Sedan får man vänta och se hur allt landar. Det kan ta tid innan alla frågetecken rätas ut, men lagstiftningen kan man inte avtala bort, säger hon.

Den senaste tiden har konsumentvägledarna i Eskilstuna och på andra håll i länet fått många samtal från studenter med frågor kring den inställda studentkryssningen. Där befinner man sig i något av en gråzon, konstaterar Laila-Marit Sandberg. Kryssningar räknas vanligtvis inte som paketresor då inkvarteringen ses som en del av transporten. Men konsumentvägledarna menar att studentkryssningen marknadsförts på ett sätt som gör att det faktiskt rör sig om en paketresa.

– Det är en fest med busstransport, aktiviteter och möjlighet att köpa till mat och så vidare. Det går att argumentera för att det är en paketresa och att man därmed har rätt att avbeställa och kräva pengarna tillbaka. Det har vi stämt av med Konsumentverket och lagstiftningen, även om det inte är prövat än. Kommer man inte överens med arrangören kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och få en kostnadsfri prövning där.

Laila-Marit Sandberg konstaterar att den rådande situationen på många sätt är helt ny och att ARN sannolikt kommer avgöra ärenden som blir vägledande.

– Det är en djungel just nu, men det finns hjälp att få. Hallå konsument har en mycket bra hemsida där man kan få vägledning. Har man svårt att ta till sig av informationen där så hjälper vi på konsumentvägledningen gärna till med guidning.

Tidningen har sökt företaget Fun cruises som anordnar studentkryssningen.

Här finns hjälp att få

Hallå konsument är en upplysningstjänst dit man som privatperson kan vända sig med konsumentfrågor.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som kostnadsfritt prövar olika typer av konsumenttvister mellan företag och privatpersoner.

Konsument Europa är en upplysningstjänst för handel utanför Sverige. De har även en flygkalkylator som hjälper dig att räkna ut vad du har rätt till när ditt flyg är försenat eller inställt.

Även kommunerna har egna konsumentrådgivare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!