– Det är inte acceptabelt, säger Leif Zetterberg, utredare vid MSB.
Staten betalar ut en ersättning till SOS Alarm för att företaget ska ta hand om larmen som kommer via 112. I avtalet framgår det att SOS Alarm ska ha en medelsvarstid på högst åtta sekunder.
– Vi vet att de tiderna har ökat, framförallt det senaste året, säger Leif Zetterberg.
Han ser allvarligt på försämringen.
– Risken är ju att individen, tredje man drabbas.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har inga sanktionsmöjligheter gentemot SOS Alarm, som att hålla inne med ersättningen eller att begära vite om avtalet inte följs.
– Vi kan bara kräva åtgärdsprogram för hur arbetet ska förbättras. Vilka åtgärder som görs, till exempel öka bemanningen eller förbättra tekniken, är upp till SOS, säger Leif Zetterberg.
För närvarande finns det en färdig utredning, "Alarmeringstjänstutredningen", som ligger för beredning på försvarsdepartementet. Där finns förslag på tydligare styrning för alarmeringsfrågor för att få en mer sammanhållen larmkedja med färre larmoperatörer.
– Ett problem är ju svarstiderna. Sedan ska det ju larmas ut också och varje sekund är viktig. Förlängda larmtider kostar stora summor varje år, säger Leif Zetterberg.