Under vattenleken var olyckan framme och den tolvåriga flickan, boende i Sörmland, fick ett hårt slag över munnen. Ena framtanden lossnade och hon blödde ymnigt ur munnen.
Hennes mamma ringde sjukvårdsupplysningen, 1177.
– Där informerades jag om att så dags finns inga tandläkare tillgängliga i länet. Jag rekommenderades ändå att se till så att tanden lades i mjölk och att den kom på plats igen inom två timmar. Men hur skulle vi göra det, om det inte fanns någon tandläkare att få hjälp av? Jag kände paniken sprida sig.
Vad familjen kunde göra, enligt sjukvårdsupplysaren, var att söka hjälp på Mälarsjukhusets akutmottagning.
– Där satt vi först i väntrummet i 40 minuter, med tanden i en kopp mjölk, innan vi ombads åka hem. De hade inget alls att hjälpa oss med, inga värktabletter, inte ens ett telefonnummer. Jag vet väl jag också att det inte finns tandläkare på akuten, men det var ju ett barn det handlade om. De kunde väl ha tittat hur det såg ut i hennes mun, och kanske lugnat oss lite. Vid det här laget kändes det som om vi behövt en kristerapeut allihop.
Hemma igen ägnade föräldrarna natten åt att söka hjälp på nätet. Och fann ett provat alternativ.
– Klockan sju på söndagsmorgonen ringde jag Eskilstuna akuttandvård och halv tio fick vi komma. Vår dotter blev väl omhändertagen och med största sannolikhet har tanden räddats.
Flickan har nu varit på ett antal besök också på folktandvården, och är i dag glad igen.
– Vi är oerhört tacksamma för all hjälp vi fått på akuttandvårdskliniken och hos folktandvården, som höll med om att akuten borde tagit bättre hand om oss. De var så otroligt nonchalanta. Och nog borde det finnas akuthänvisning för tandvård dygnet runt, åtminstone för barn? Varför fick vi inte numret till Eskilstuna akuttandvård? Vad spelar det för roll att det är en privatmottagning?
Karin Gustafsson är vårdenhetschef på Mälarsjukhusets akutmottagning, och hon beklagar att familjen kände sig dåligt bemött.
– Jag kan inte kommentera ett enskilt fall, men vi har rutiner vi ska följa vid tandskador. Vi gör en bedömning utefter den mall vi har tillsammans med folktandvården, och i samarbete med lasarettets öronklinik och tandklinik. Målet är att alltid möta våra patienter på ett professionellt sätt. Det låter som det blev lite tokigt den här gången, och det är jag ledsen för.