Kuststation SödertÀlje har MÀlaren som huvudsakligt bevakningsomrÄde. Tony Duda, kustbevakningsinspektör, tycker att fritidsskepparna i MÀlaren pÄ det hela taget sköter sig bra.
â Det tenderar att bli bĂ€ttre och bĂ€ttre. Förmodligen har den nya alkohollagstiftningen varit en bidragande orsak.
Sjöfyllerilagen som infördes 2010 har samma nedre promillegrÀns som för trafik pÄ land, 0,2 promille. Men pÄ sjön spelar det ingen roll om bÄtföraren byter med en nykter passagerare ombord. Lagen omfattar alla som har betydelse för att bÄten framförs pÄ ett sÀkert sÀtt.
Nykterhetskontroll kan Àven göras om det uppfattas att bÄten inte framförs pÄ ett betryggande sÀtt.
HastighetsbegrÀnsningar pÄ sjön Àr inte sÀrskilt vanliga. Men dÀr de finns Àr det för att trafiken Àr tÀt, farleden smal eller för att svallet frÄn bÄtar kan erodera intilliggande strÀnder.
Att man kan bötfÀllas ocksÄ för en tÀmligen blygsam hastighetsövertrÀdelse pÄ sjön kommer som en överraskning för en del bÄtÀgare. Men de flesta tar böteslappen med fattning, sÀger Tony Duda.
â NĂ€r vi förklarar varför det Ă€r fartbegrĂ€nsning i ett omrĂ„de hĂ€nder det till och med att bĂ„tĂ€garen tar i hand och tackar. Det har jag svĂ„rt att tĂ€nka mig att nĂ„gon som just fĂ„tt parkeringsböter skulle göra.
BÄtförarna förstÄr helt enkelt inte vilka konsekvenser det kan fÄ att köra för fort pÄ sjön, sÀger Tony Duda.
â TvĂ„ knop över hastighetsgrĂ€nsen i en smal kanal drar snabbt upp grov sjö, med ansenliga skador pĂ„ förtöjda bĂ„tar och strĂ€nder. Att det fĂ„r sĂ„dana följder Ă€r man inte medveten om.
Och för en grupp farkoster borde lagstiftningen vÀssas rejÀlt, tycker han.
â VĂ„rdslösa vattenscouterförare Ă€r fortfarande ett stort problem, sĂ€rskilt inne i Stockholm. Vi fĂ„r hela tiden in klagomĂ„l, sĂ€rskilt frĂ„n badande.
Det har intrÀffat flera allvarliga olyckor dÀr vattenscoutrar varit inblandade. Förra sommaren skadades en badande kvinna i MÀlaren sÄ allvarligt att krÀvdes intensivvÄrd. Trots detta Àr lagen fortfarande för uddlös, anser Tony Duda.
â Det fanns ett bra förslag pĂ„ gĂ„ng men det blev ingenting av det.
Det kan bero pÄ att det Àr sÄ dÄligt med statistik om vattenscouterolyckor, tror han.
â Jag fĂ„r ofta höra om helt horribla incidenter dĂ€r vattenscoutrar varit inblandade. Men de nĂ„r aldrig myndigheterna, skadorna görs upp mellan försĂ€kringsbolagen istĂ€llet.