Ett samtal ska rÀcka för patienten

Ett nummer och du nĂ„r alla, det föreslĂ„r moderaterna vid Södermanlands landsting för att underlĂ€tta för patienter.– Vi tror sĂ„ mycket pĂ„ den hĂ€r idĂ©n att landstinget skulle kunna betala för det, sĂ€ger oppositionslandstingsrĂ„det Magnus Leivik (M).

Sörmland2014-07-07 17:10

PÄ mÄndagen presenterade Moderaterna vid landstinget förslaget att skapa en gemensam kundtjÀnst för patienter i lÀnet. Förslaget innebÀr att patienter ska kunna ringa ett nummer dÀr olika myndigheter och aktörer samordnats. Det ska rÀcka med ett samtal för Àrenden hos olika myndigheter som kommun, försÀkringskassa, patientförsÀkring och socialstyrelsen. Det skulle innebÀra att de som arbetar pÄ den samordnade kundtjÀnsten fÄr fullmakt att ta patientens Àrende vidare.

– Vi har förstĂ„tt att mĂ„nga tycker att det Ă€r ett problem att man mĂ„ste vĂ€nda sig till sĂ„ mĂ„nga olika platser. Myndigheterna sĂ€ger ofta olika saker och patienten fĂ„r inget gemensamt besked, sĂ€ger Magnus Leivik.

Detta ska alltsÄ undvikas om förslaget fÄr gehör hos bland annat kommunen och försÀkringskassan, som Àr de största pusselbitarna i det eventuella samarbetet.

Det Àr komplicerat att samordna alla olika instanser och ett eventuellt beslut krÀver ett annorlunda arbetssÀtt, menar Magnus Leivik.

– Det krĂ€ver att man ger upp lite sjĂ€lvbestĂ€mmande pĂ„ myndigheterna som försĂ€kringskassa och kommuner, sĂ€ger han.

Moderaterna rÀknar med att uppstartning av samordnandet skulle kosta en miljon kronor. Men vem Àr det som ska betala för den gemensamma kundtjÀnsten dÄ i det fall de lokala myndigheterna nappar pÄ förslaget?

– Vi tror sĂ„ mycket pĂ„ den hĂ€r idĂ©n att landstinget skulle kunna betala för det om inte kommunerna kan göra det sjĂ€lva, sĂ€ger Magnus Leivik.

Förslaget kommer att ingÄ i moderaternas kommande budget och om de vinner, menar Leivik, kommer förslaget diskuteras mer ingÄende med tilltÀnkta samarbetspartners.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om