FartdÄrar jagas av polisen pÄ sörmlÀndska vÀgar

"En motorcyklist körde i 115 vid en skola i dag. Hen blev av med körkortet", sÀger Annelie Ruuska. PÄ medborgarnas begÀran gör Eskilstunapolisens trafikgrupp kontroller i sörmlÀndska smÄorter.

Medan Tomas Bonn vinkar in bilar för kontroll, pratar Annelie Ruuska med ortsborna.

Medan Tomas Bonn vinkar in bilar för kontroll, pratar Annelie Ruuska med ortsborna.

Foto: Carina Ekdahl

Sörmland2021-04-05 04:45

Det Àr fredag förmiddag och trafikpoliserna Annelie Ruuska och Tomas Bonn parkerar pÄ Storgatan i Valla utanför Katrineholm. De ska göra kontroll av fordon och förare.

Tomas Bonn vinkar in en bil, och inspekterar surrningen av trÀdgÄrdsavfallet pÄ slÀpvagnen.

– Hade det inte varit fastspĂ€nt hade det kostat 1 500 kronor. Nu snackade jag lite med föraren och de skulle spĂ€nna det hĂ„rdare pĂ„ en gĂ„ng. Tappar man last pĂ„ vĂ€gen kan Transportstyrelsen dra in körkortet, sĂ€ger Tomas Bonn.

undefined
Trafikpolis Tomas Bonn konstaterar att bilisterna blir allt sÀmre pÄ att följa stopplikten: "Det kostar körkotet. I Fyrökorset i Valla slarvas det ofta."

Kollegorna arbetar för en ökad synlighet i mindre sörmlÀndska orter. Ofta aviseras besöken i förvÀg pÄ sociala medier, och medborgarna har möjlighet att tipsa om var kontrollerna ska upprÀttas.

Medan Tomas Bonn forsÀtter att dirigera in förbipasserande bilar Àr Annelie Ruuska fullt upptagen med att ta emot tips frÄn ortsborna.

– Vi följer upp de mest relevanta tipsen. De som bor hĂ€r vet vilka som inte borde köra, var det gĂ„r för fort, vilka bilar som har körförbud, sĂ€ger hon.

Minst tre gÄnger i veckan rullar P-7410 ut till mindre samhÀllen, och vid varje nedslag görs en eller tvÄ trafikkontroller av allt frÄn fart till fordonsbesiktningar pÄ plats. Trafikbussen Àr ett rullande poliskontor och har bÄde dator och instrument för att göra fylleriutredningar pÄ plats.

Besöket uppskattas av mÄnga. Sara BergeÄs bor strax utanför samhÀllet och Àr engagerad i Valla IF.

– JĂ€ttekul att se att polisen tittar ut. Det skapar trygghet i Valla. Jag vill att barnen ska ha en sĂ€ker vĂ€g till trĂ€ning och skolan, sĂ€ger Sara BergeĂ„s.

De flesta tipsar om vĂ€gstrĂ€ckor dĂ€r det gĂ„r för fort, och nĂ„gon undrar vad man ska göra Ă„t en granne som vars bilar lĂ„ter för mycket. 

undefined
Annlie Ruuska har sitt kontor i trafikbussen.

Förra gÄngen trafikgruppen var i Valla fick trafikpoliserna ta hand om narkotika som hittats i en tvÀttstuga.

– Genom trafikkontroller hittar vi ocksĂ„ kriminalitet, sĂ€ger Annelie Ruuska.

Polisen summerar besöket i Valla: flera bötfÀlldes för att inte ha anvÀnt bÀltet, och en stoppad bil hade körförbud.

– Det verkade bero pĂ„ strul med Ă€garbytet. Jag kommer att följa upp det i morgon, och Ă€r det inte löst blir det böter, sĂ€ger Tomas Bonn.

PÄ begÀran av medborgare Àr nÀsta stopp för trafikpoliserna vid skolan i grannsamhÀllet Sköldinge. VÄrvÀdret har lockat ut motorcyklister, och trafikpoliserna tar fram laserkameran.

– En körde i 115 kilometer förbi skolan. Hen blev av med körkortet. En annan körde i 78, sĂ€ger Annelie Ruuska.

Trafikbussen P7410 utgÄr frÄn Eskilstuna och arbetar i den norra delen av lÀnet. Nyköpings trafikgrupp bevakar den södra delen av lÀnet. De möts i trakterna runt Katrineholm, Flen och VingÄker.

undefined
"Vi försöker Äka till Katrineholms polisomrÄde en dag i veckan, och gör nedslag pÄ smÄorter nÀr vi har möjlighet", sÀger Calle Ekberg, gruppchef för trafikpolisen i Nyköping. (Arkivbild)

– Vi försöker Ă„ka till Katrineholms polisomrĂ„de en dag i veckan, och gör nedslag pĂ„ smĂ„orter nĂ€r vi har möjlighet, sĂ€ger Calle Ekberg som Ă€r gruppchef för trafikpolisen i Nyköping.

Nyköpings trafikpoliser inriktar sig pĂ„ sĂ€kerheten pĂ„ det stora vĂ€gnĂ€tet med hastigheter över 70 kilometer i timmen. Ett mĂ„l Ă€r att vara sĂ„ mycket som möjligt pĂ„ E4, dĂ€r minst 25 000 fordon passerar i snitt per dygn.

– Det Ă€r mycket tung trafik och mĂ„nga olyckor pĂ„ E4. Vi mĂ„ste prioritera det, sĂ€ger Calle Ekberg.

Utefter riksvĂ€g 53 mellan Nyköping och Husby har Nyköpings trafikpoliser ett projekt för att minska antalet viltolyckor. 

– DĂ€r försöker vi trycka ned hastigheten genom frekvent nĂ€rvaro, sĂ€ger Calle Ekberg.

SĂ„ mycket kostar det

Ej anvÀnt bilbÀlte: 1 500 kronor

Körning mot rött ljus: 3 000 kronor

Ej iakttagit vÀjningsplikt (högerregeln): 2 000 kronor

Ej iakttagit vÀjningsplikt (obevakat övergÄngsstÀlle): 3 000 kronor

Ej anpassat avstÄnd till framförvarande fordon: 2 000 kronor

Ej anvÀnt vinterdÀck under föreskriven tid: 1 200 kronor

Dubbade dĂ€ck under otillĂ„ten tid: 500 kronor

Fordon utan registreringsskylt: 1 500 kronor

KÀlla: MotormÀnnen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!