Att det blir SJ som fortsätter köra trafiken på tåglinjen Uven stod klart i somras. Det trots att Tågkompaniet erbjöd sig att köra tågen billigare.
Uven går mellan Uppsala och Norrköping, via Eskilstuna, Flen och Katrineholm. I våras drog staten in det 17 miljoner kronor stora bidraget för linjen, vilket gjorde att SJ inte längre kunde köra med samma turtäthet. I stället fick sommartidtabellen fortsätta att gälla även under hösten.
Lovade utökad turtäthet
Tågkompaniet erbjöd sig att ta över och köra enligt den ursprungliga tidtabellen, även utan statligt bidrag. Men det blev till sist ändå SJ som vann upphandlingen. Samtidigt lovade bolaget att återigen utöka turtätheten från och med december i år.
Den 13 december börjar den nya tabellen gälla. Den nya turlistan är en klar förbättring jämfört med höstens. Mellan Norrköping och Västerås blir det tre extra avgångar åt vardera hållet.
– Det är i princip samma tidtabell som i våras, säger Anders Larsson.
Två tåg har dragits in
Men det finns vissa skillnader. Två tåg har dragits in, samtidigt som det har tillkommit två nya på sträckan Norrköping–Västerås.
Ett tåg som inte har återinsatts är det som i våras kom in till Eskilstuna klockan 9.06. Tåget utnyttjades av många pendlare, som nu saknar avgången. Det betyder att det fortsätter vara ett glapp i tabellen mellan klockan 7.50 och 9.48.
– Den luckan har inte gått att lösa. Det fattas pengar för att fylla ut den.
Att man har valt att satsa på andra avgångar förklarar Anders Larsson med att de passar ihop med anslutande tåglinjer.