På uppdrag av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har Sifo genomfört en undersökning för att ta reda på hur grannsämjan ser ut i landet. På frågan om man tycker om sin granne har 67 procent av sörmlänningarna svarat ja, det är tio procent under rikssnittet och lägst i landet.
Undersökningen visar att svenskarna tycker att det viktigaste är att grannen hälsar, många anser också att det är av stor vikt att grannen inte klagar över småsaker. Just det har dock ökat i Sörmland under pandemin upplever Lottie Ånedal. Hon är handläggare på hyresgästföreningen i Eskilstuna som har ansvar för hela länet.
– Känslan hos oss är att klagomålen har ökat och vi tror att det beror på att folk är hemma mer än de brukar. Plötsligt hör de ljud som de annars inte hör eftersom de brukar vara på jobbet, säger Lottie Ånedal.
Klagomålen som ramlat in under pandemin handlar ofta om händelser som inte kvalificerar sig som störningsmoment. En granne spolar för länge i kranen, en granne röker på balkongen, barn en trappa ner smäller i dörrar och en tv står på hela dagen.
– Många stör sig på småsaker som är fullt normala ljud, det är inga störningar. Vissa är känsligare än andra och det kan vara svårt för oss att nå fram till de medlemmarna för att förklara att vi inte kan göra något åt det, säger Lottie Ånedal.
Miljökontoret på Eskilstuna kommun, som tar emot bostadsklagomål, har däremot inte märkt av någon ökning under pandemin.
– Tanken slog oss att det säkert skulle komma fler klagomål under corona, men det har det inte gjort, säger Felicia Liljenmalm, miljöinspektör med ansvar för bland annat handläggandet av bostadsklagomål.
Fram till sista september förra året hade 50 klagomål kring inomhusmiljö, som handlar om allt ifrån störande grannar till att värmen inte är tillräcklig i lägenheten, kommit in till kommunen och i år är den siffran 49. Alla som bor i kommunen, kommunala som privata hyresgäster och villaägare, kan vända sig till kommunen med klagomål.
– Men jag tror inte att det är så många som vet om att vi kan hjälpa till, säger Felicia Liljenmalm.
När det gäller klagomål till hyresgästföreningen är det inte sällan en tvist som ligger bakom där grannar anmäler varandra fram och tillbaka.
– Det framkommer ofta när vi börjar gräva, ställer frågor och kontaktar hyresvärden, säger Lottie Ånedal.
Rekommendationen från hyresgästföreningen till hyresvärdar är att i första hand skicka ut allmänna brev till hyresgästerna där man betonar vikten av att visa hänsyn till sina grannar oavsett tid på dygnet. Om det inkommer fler anmälningar mot samma hyresgäst är det på sin plats med ett personligt brev.
– I slutändan brukar vi rekommendera att hyresvärden tar in parterna till ett möte och har ett vanligt samtal med dem för att lösa situationen. Det brukar leda till bättre förståelse och efter en sådant möte brukar störningarna upphöra, säger Lottie Ånedal.
Hon lyfter fram just förståelse och hänsyn som viktigt för att få en bra relation till sina grannar – och att prata mer.
Varför tror du sörmlänningar är sämst på att uppskatta sina grannar?
– Det kanske är för att vi kommer från gnällbältet och är lite gnälliga. Vi pratar inte med våra grannar tillräckligt mycket, säger hon skämtsamt.
Tycker du om dina grannar?
– Ja, jag gillar mina grannar och brukar lägga lappar i deras postlådor för att tala om när jag ska ha fest. Det är en bra sak att göra.