Ingen bröstsjuksköterska på onkologen

Under tre veckor framöver kommer det inte finnas någon bröstsjuksköterska på onkologavdelningen på Mälarsjukhuset.
Det innebär att det inte finns någon som kan svara på telefonrådgivningen.

Sörmland2013-07-18 06:07

Från fredag den 19 juli till och med 12 augusti kommer ingen svara i rådgivningstelefonen.

Mammografi, operationer och efterföljande behandlingar kommer dock pågå som vanligt. Men det är många patienter ringer rådgivningstelefonen, exempelvis med biverkningskomplikationer eller andra medicinfrågor. Runt 350 samtal varje månad brukar det vara. De här samtalen finns det alltså ingen som svarar på under tre veckors tid.

Enligt Hanna Thim, som är bröstsjuksköterska på onkologen är det här något som de flesta patienterna inte vet om

– De vet inte om det här utan kommer möta det när de ringer oss för rådgivning. Men då finns ingen här. Frågor om operationen och komplikationer i samband med operationen kan kirurgen svara på, men den onkologiska biten får vänta. Det är synd, vi får runt 350 samtal i månaden, säger hon.

Att det inte ska finnas någon bröstsjuksköterska är ett ledningsbeslut, som grundar sig i att en sjukskrivning och semestertider råkat sammanfalla. Då har man valt att inte söka efter någon vikarie.

Rent medicinskt kanske det inte har så stor påverkan för patienterna, menar Hanna Thim, men däremot mentalt kan det bli påfrestande.

– Ringer man gör man ju det för man vill ha hjälp, Jag tror det här blir väldigt frustrerande för patienterna.

Ingegerd Ekström är ordförande för bröstcancerföreningen Aurora i Sörmland. Hon tycker att situationen är ohållbar.

– Det är katastrof att situationen är sådan att det blir såhär. Visserligen får man förstå att det är sommar och semestertider, men att det ska behöva vara så tajt tycker jag är i mesta laget. De borde ta in en vikarie, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om